قسمت دوم دغدغه کاریابی مهاجر ایرانی‌

خوب شخص تحصیل کرده ایرانی‌ با داشتن عناوینی مثل دکتر ، مهندس ، استاد و ….. و اغلب با سابقه کار ، به عنوان یک مهاجر وارد کشوری میشود که مورد علاقه خود و خانواده اش بوده به نیت اقامت و ساختن زندگی‌ جدید. پس از چند روز که کارهای اداری مربوط به مهاجرت خود را انجام داد ، شروع می‌کند اقداماتی را در جهت یافتن کار مناسب برای خود. در بدو امر مهاجر محترم با مشکلاتی روبرو خواهد شد که چند تا از آنها را ذکر می‌کنم:

۱- یک سری مشاغل هستند که برای اشتغال به آن احتیاج به اخذ لایسنس و یا گذراندن دوره‌های خاص می‌باشد ، مثل پرستاری ، پزشکی‌ و …… . خوب طبیعی هست که تا زمانی‌ که آن لایسنس و یا مجوز اخذ نشده ، اجازه کار نیز داده نخواهد شد. پس تلاش و تحصیل در جهت اخذ مجوز کار شروع میشود.

۲- بعضی‌ از مدارک اخذ شده از ایران برای شرکت‌ها و کارخانجات نا آشنا هستند و یک کارفرما ترجیح میدهد کسی‌ را استخدام کند که مدرک خود را از همان کشور اخذ کرده باشد. موردی پیش آماده بود و من شاهدش بودم که بین ۲ نفر کسی‌ را استخدام کردند که مدرک خود را از همینجا گرفته بود ، اگرچه مدرک پائین تری از نفر دوم داشت. خوب این مساله هم منجر میشود که مهاجر محترم ، به فکر ادامه تحصیل و یا اخذ یک مدرک تحصیلی‌ از یک کالج نماید.

۳- هر چقدر هم فکر کنید که به زبان مسلط هستید ، زمانی‌ که وارد محیط میشوید و می‌خواهید با بقیه ارتباط برقرار کنید ، متوجه میشوید که خیلی‌ مشکل دارید. این مساله هم باعث میشود خیلی‌ از فرصت‌های شغلی‌ را از دست بدهید. به دلیل اینکه کارفرما ترجیح میدهد که کسی‌ را استخدام کند که مسلط به زبان باشد. از طرفی‌ مشاغل زیادی هست به عنوان کاستومر سرویس که ارتباط تنگاتنگی با مشتری داشته و اغلب با تلفن می‌باشد که خوب خیلی‌ راحت نیست. در این جور مواقع مهاجر محترم تلاش می‌کند با رفتن به کلاس زبان و یا راهکار دیگری از این مخمصه نجات پیدا کند.

۴- فرض کنید شخص مهاجر در ایران مدیر پروژه در یک کارخانه ساخت تجهیزات بوده. خوب این آقا یا خانوم مهندس با مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس مکانیک ، شروع می‌کند به یافتن و جستجو از طریق سایت‌ها و یا آژانس‌های کاریابی برای یافتن شغ همتراز با سابقه قبلیش. خوب این براحتی ممکن هست پیدا نشه. پس از مدتی‌ که نتونست اون شغل مورد علاقه اش را پیدا کنه ، به استخدام به عنوان مهندس در مدیریت پروژه یک کارخانه هم راضی‌ میشود. اگر باز موفق نشد ، شاید باز هم بیاد پائین تر. حالا اون دیگه بستگی به اوضاع مالیش داره که تا کجا بیاد پائین و به چه شغلی‌ راضی‌ بشه.

۵- موضوع اصلی‌ که می‌خوام توضیح بدهم این هست که روال کار کردن در خارج با اون چیزی که در ایران شاهدش هستیم اختلافی دارد از زمین تا آسمان. حالا این به چه معناست. در خارج همه کار میکنند برعکس ایران. (منظور کار فیزیکی). افرادی هستند که در شرکت‌ها و کارخانجات یا بیمارستان‌ها صاحب مسئولیت بالایی هستند اما پا به پای بقیه کار میکنند. درست بر عکس ایران ، مدیر عامل‌ها که فقط نامه امضا میکنند و دستور کار میدهند. مدیران قسمت‌ها به پرسنل زیر مجموعشان دستور کار میدهند. و شاید بشه گفت که کار فیزیکی‌ را فقط کارگر‌ها میکنند. یک مرکز پزشکی درست دیوار به دیوار منزل ما هست. صبحها که ساعت ۸ دو نفر از کارمندان این مرکز درب ورودی را باز میکنند ، اولین‌ نفری که بعد از آنها وارد میشود ، مدیر این مرکز که قطعا دکتر هست ، می‌باشد. یک آقای جا افتاده بالای ۵۰ سال با یک اتومبیل بی‌ ام و خیلی‌ شیک. تو ایران کدوم رئیس بیمارستان قبل از پرسنلش میاد سر کار؟؟؟؟ این آقای دکتر ( خیلی‌ جالبه واسه من چون کار هر روزش هست و شدیدا توجه من را به خودش جلب کرده) وقتی‌ که ماشینه را پارک میکنه ، اولین‌ کاری که میکنه ، گاری زباله را به بیرون از مرکز پزشکی‌ هل میدهد و در محلی قرار میدهد تا ماشین حمل زباله برای تخلیه آن مراجعه می‌کند!!!! خداییش تو ایران کدوم نمیگم رییس بیمارستان ، یه تازه پزشک شده ، انترن ، این کار را انجام میدهد؟؟؟!!!

می‌خواستم که تو این قسمت تمومش کنم اما نشد. بحث خیلی‌ طولانی‌ و مفصل هست و الان هم شب از نیمه گذشته و شدیدا خسته هستم.
پس تا بعد

خوش باشید

34 دیدگاه

  1. سپتامبر 28, 2009 در 5:07 ق.ظ.

    من جایی که کار می کنم اداریه، خیلی وقتا چونکه آبدارخونه توی طبقه ماست خودم میرم چای می ریزم یا لیوانمو می شورم، اونقدر همه بهم گفتن این کارو نکن زشته، بی کلاسیه، تو خانم دکتری و ……… که دیگه روم نمیشه!!!

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 9:43 ب.ظ.

      صبا جان اصلا هم زشت نیست. فقط تو ایران آبدارچی هست. و در خارج اگر کسی‌ چای یا قهوه بخواهد باید خودش زحمتش را بکشد
      خوش باشی‌

  2. سپتامبر 28, 2009 در 7:53 ق.ظ.

    فکر کنم این مباحث کار و فرصت ها در کانادا خیلی خوبه، بالاخره باید از یک جایی نگاهمون رو یک کم تغییر بدیم 🙂

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 9:46 ب.ظ.

      رعنا جان تمام تلاش من هم همینه که دوستان یکدفعه شوکه نشوند.
      خوش باشی‌

  3. بهار said,

    سپتامبر 28, 2009 در 8:43 ق.ظ.

    سلام….
    راستش من يه سئوال دارم…
    من مداركم رو دارم شنبه مي فرستم دمشق براي اقدام براي كبك…. اما مساله اي كه فكرم رو مشغول كرده اينه كه اين قانون جديد ويزا كه همه راجبش حرف ميزنن و من هر چي تو سايت مي گردم چيزي در موردش پيدا نمي كنم (‌البته شايد من نتونستم) چيه؟ مي دونم كه مربوط به اقدام براي فدراله… مي خواستم اگه ميشه يه توضيح كوچولو بدين يا لينكي اگه داره بزارين…
    اهان .. يه سئوال ديگه هم دارم.. اينطور كه من متوجه شدم باري فدرال در حال حاضر اول بايد فرمها رو پر كرد و همراه كپي پاسپورت فرستاد و بعد هم كه درخواست اومد بقيه مدارك… اين بقيه مدارك شامل ايلتس هم هست ؟ يني نمره ايلتس ضروريه؟ راستش من درسم رو به انگليسي خوندم و تو دانشنامه ام هم ذكر شده اين موضوع… ايا بازم ايلتس ضروريه؟
    ببخشيد كه زياد سئوال كردم…
    در شمن با عرض شرمندگي من وبلاگم رو چند وقت پيش بستم و وبلاگ ندارم .. اگه تونستين همينجا جوابم رو بدين اگرم نه اگه شد برام ايميل بزنين… شرمنده كه زحمت ميشه…
    بازم ممنون

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 9:54 ب.ظ.

      بهار جان هیچی‌ تو سایت ننوشته.تمام اینها حدس و گمان هست. باتوجه به اینکه گفته بودند که این لیست ۳۸ شغله ممکن هست تغییر کنه ، احتمال هست که این تغییرات از سال ۲۰۱۰ اعمال شود. تماما شایعات هست ولی‌ خیلی‌ قوی!!!
      شما در مرحله دوم باید کلیه‌ مدارک را طبقه چک لیست آماده و در یک پکیج ارسال کنید. آیلتس هم شاملش میشود. شما چون زبان مادریتان انگلیسی نیست ، باید آیلتس ارائه دهید ، مگر اینکه در یک محیط انگلیسی‌ زبان شاغل باشید.
      خوش باشی‌

  4. نیلوفر said,

    سپتامبر 28, 2009 در 11:09 ق.ظ.

    امیر جان سلام
    ممنون از وقتی که برای من و امثال من صرف می کنی, همه این مطالب که می گی عین واقعییت هست و در حرف تقریبا همه قبولش داریم ولی نمی دونم وقتی رفتیم بعد از 2 – 3 که زندگیمون از حالت توریستی درومد بازم بهش پایبند هستیم یا نه؟

    یه مطلب دیگه من وقتی قسمت نظرات وبلاگت را می خوام بخونم بعد از 7-8 ثانیه نصف مطالب میرن پشت این حاشیه سیاه کنار وبلاگ و باید رفرش کنم تا دو باره بیان نمیدونم مشلل چیه ؟ اگه می دونی راهنماییم کن
    ممنون

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 9:58 ب.ظ.

      سلام نیلوفر جان
      اگر بخواهیم موفق باشیم و با محیط خود را انطباق دهیم ، باید پایبند باشیم.
      والا این مشکل را من دفعه اول هست که میشنوم. ورد پرس بعضی‌ قالب هاش مشکل داره با فونت فارسی‌. ولی‌ فکر کنم که این مشکل نداشته باشه. از دوستان دیگه می‌خوام که اگر مشکل مشابه دارند ، اعلام کنند.
      خوش باشی‌

      • صبا یاوری said,

        سپتامبر 30, 2009 در 7:10 ق.ظ.

        سلام، من هم همین مشکل رو دارم

      • امیر said,

        سپتامبر 30, 2009 در 5:35 ب.ظ.

        کدوم مشکل را؟
        خوش باشی‌

  5. raman said,

    سپتامبر 28, 2009 در 12:52 ب.ظ.

    دوست عزيز من با صحبتهاي تو كاملا موافقم دو دليل به آن اضافه ميكنم اگر كسي نظر خلاف آن دارد اعلام كند:
    1-درايران دوره كارشناسي و خصوصا كارشناسي ارشد كه من در آن حضور دارم عموم دانشجويان اساتيد را وادار به جزوه نويسي به جاي منابع به روز جهاني ميكنند و قسمت عمده اي از آنان در مقالات و امتحان وكويز تقلب ميكنندكشورهاي ديگر مسلما بايد دانش روز را مبنا قرار دهند نه مدرك

    2-فرهنگ كار در كشور ما عموما برجاذبه كار كم و درآمد زياد استوار است كه هم در بخش خصوصي وهم دولتي جاذبه دارد.آيا ما نيز خو از چنين كاري بدمان مي آيد پس مسلم است كه يك دوره گذار را جهت تطابق با ساير كشورها بايد بگذرانيم تا غرور كاذب ما فروكش كند.
    دوستان هيچ كارفرمائي در جهان وجود ندارد كه افراد نخبه را پس بزند اما مشكل آن است كه كه ما همگي خود را نخبه ميدانيم

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 10:04 ب.ظ.

      دوست عزیز ممنون از کامنت شما. عیناّ پابلیش می‌کنم تا نظر دوستان دیگر را هم بدونیم.
      خوش باشی‌

  6. ثنا said,

    سپتامبر 28, 2009 در 1:13 ب.ظ.

    سلام
    من به عنوان یک پرستار واقعیت های درون ایران را درک می کنم ولی خارج از کشور را چون ندیدم نمی دونم و به حرف شما و سایر دوستان بسنده می کنم حتی بعضی از دانشجویان پزشکی گاها آنچنان رفتار می کنند که انگار از دماغ فیل افتادند و چون قبلا هم به عنوان شغل آزاد با مهندسین عزیز هم زیاد کار کردم همه حرفهای شما را در مورد عناوین این عزیزان و کار فیزیکی تایید می کنم

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 10:08 ب.ظ.

      ممنون از نظر شما. راستی‌ کلاس زبان خوب پیش میره؟ از کارتون چه خبر؟
      خوش باشی‌

  7. فریبا said,

    سپتامبر 28, 2009 در 2:00 ب.ظ.

    سلام
    واقعا خسته نباشی امیر جان .
    مرسی از زحماتت.

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 10:10 ب.ظ.

      سلام فریبا جان
      ممنون از شما.
      خوش باشی‌

  8. sara said,

    سپتامبر 28, 2009 در 3:44 ب.ظ.

    سلام امیر جان کاملا موافقم . خوب همین کارها رو می کنن که کشورشون به همه جا رسیده . اکثر رییس ها تو ایران غرق در عنوانشون هستن و بیشتر حال می کنن دستور بدن تا جبروتشونو ثابت کنن .

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 10:13 ب.ظ.

      سارا جان من به تجربه بهم ثابت شده که وقتی‌ کار عار نباشه ، پیشرفت خیلی‌ سریعتر انجام میگیره.
      خوش باشی‌

  9. سپتامبر 28, 2009 در 7:03 ب.ظ.

    سلام بر شما واقعا از این اطلاع رسانی شیوا و مهم شما ممنونم .

    • امیر said,

      سپتامبر 28, 2009 در 9:41 ب.ظ.

      ممنون از شما.
      خوش باشی‌

  10. sara said,

    سپتامبر 29, 2009 در 7:43 ق.ظ.

    سلام اولین کامنت رو من دادم اما الان نیست چرا؟؟؟؟؟/

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 10:44 ق.ظ.

      سارا جان چون تا من تائید نکنم شما فقط میتونید کامنت خودتون را ببینید ، فکر می‌کنید که اولین کامنت را شما دادید. من همه را تائید و پاسخ دادم.
      خوش باشی‌

  11. fatima said,

    سپتامبر 29, 2009 در 8:07 ق.ظ.

    امير جان سلام
    اولا من هم مشكل نيلوفر را دارم . تا روي نظرهاي بچه ها يا جوابهاي شما موس را ميبرم اون اتفاق ميوفته. البته با رفرش درست ميشه.
    دوما يك سئوال برام پيش اومد:
    من در لندن در كالج بايولوژي گذروندم. معادل پيش دانشگاهيه و بعد رفتم دانشگاه لندن براي دندان پزشكي كه مدركي هم نگرفتم و برگشتم ايران انطباق دادمو …
    مدرك بايولوژي كه در كالج گذروندم ميتونه همون مدركي باشه كه منو از ارائه مدرك آيلتس مستثني كنه يا نه بايد حتما دانشگاهي باشه كه آفيسر ازم آيلتس نخواد؟
    با تشكر

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 10:50 ق.ظ.

      فطیما جان ببخشید ، دست من نیست. این ورد پرس با فونت فارسی‌ خیلی‌ میونه خوبی‌ نداره و این میشه گفت که بهترین قالبی هست که انتخاب کردم و مشکلاتش کمتره.
      شما اگر مدرک دانشگاهی هم از لندن داشتید باز هم قبول نمی‌کردند. صراحتا اعلام شده آیلتس ، ولی‌ امکان داره (نظر افیسر خیلی‌ شرطه) مدارک زبان دیگر را هم قبول کنند. و یا اینکه در حال حاضر در یک محیط انگلیسی‌ زبان مشغول کار باشید. پس بهتر هست که اصلا روی مدارک قبلی‌ خود حساب نکنی‌ و به فکر آیلتس باشی‌.
      خوش باشی‌

  12. fatima said,

    سپتامبر 29, 2009 در 8:11 ق.ظ.

    امير جان
    يكي از دوستام سال 2005 اقدام كرده و اون موقع فايل نامبر گرفته. اما رشتش جز 38 رشته نيست . آيا اونهم ريجكت خواهد شد يا نه قانون براي اونها ثابت مانده است. خيلي نگرانه.
    يك سئوال هم براي خودم در همين ارتباط در چه مرحله اي قانون براي اقدام كننده ثابت خواهد ماند يعني تغيير قوانين شامل حالش نخواهد شد؟

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 10:56 ق.ظ.

      فطیما جان پرونده دوست شما بر اساس قانون قبلی‌ بررسی‌ میشود و هیچ ارتباطی‌ به ۳۸ شغل و قانون جدید ندارد ، نگران نباشند.
      زمانی‌ که شما فایل نامبر را اخذ کنید ، پرونده شما بر اساس قانون جاری بررسی‌ میشود. حالا قانون در آن زمان هر چی‌ که باشه. تغییر قوانین شامل پرونده‌هایی خواهد شد که تازه میخواهند اقدام کنند.
      خوش باشی

  13. sara said,

    سپتامبر 29, 2009 در 10:23 ق.ظ.

    سلام کامنتمو پیدا کردم آمده هشتمی ….. . از راهنماییت هم ممنون امیر جان.فعلا تونستم اوضاع رو سروسامونی بدم با استفاده از راهنماییها و دلگرمی دادن هات.

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 10:58 ق.ظ.

      سارا جان اوضاعت باید همیشه بسامان بمونه. باشه؟؟!! تلاش کن از دستت خارج نشه. من که کاری نکردم.
      خوش باشی‌

  14. Maryam said,

    سپتامبر 29, 2009 در 10:37 ق.ظ.

    Ba ejaze az aghaye amir sahebe weblog: Man too keshvare gheire englisi dars mikhoonam. ama darsam be englisi hast. na az man, na az 3-4 ta az doostamoon ke viza gerfetan va alan canada hastan madrake zaban nakhastan.

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 11:10 ق.ظ.

      خیلی‌ ممنون از توضیح شما مریم جان. این بار اول هست که میشنوم. چون یکی‌ از فاکتور‌هایی که مشمول امتیاز میشود ، مدرک زبان هست. اگر مدرک ندهید ، چطور امتیاز شما را محاسبه میکنند؟ خوب باز هم همه چیز به نظر افیسر بستگی دارد.
      خوش باشی‌

  15. ثنا said,

    سپتامبر 29, 2009 در 5:13 ب.ظ.

    خیلی ممنون از شما
    فعلا دارم می خونم امید به خدا 18 روز دیگه معلوم میشه

    • امیر said,

      سپتامبر 29, 2009 در 6:47 ب.ظ.

      انشاالله موفق باشید.
      خوش باشی‌

  16. پدرام said,

    اکتبر 28, 2009 در 9:43 ق.ظ.

    سلام امیر خان
    قبل از اینکه سوال خودم رو مطرح کنم از اینکه وقت میگذارید و تجربیاتتان را در اختیار دیگران قرار میدهید. ممنونم. اما سوال بنده: برای کسانیکه در مشاغل مربوط به نرم افزار کار میکنند بیشتر کارفرمایان ترجیح میدهند که مهندسانی را استخدام کنند که در کشور کانادا در این رشته تحصیل کرده اند؟

    • امیر said,

      اکتبر 28, 2009 در 12:30 ب.ظ.

      سلام پدرام جان و ممنون از لطف شما.
      کلا در شرایط یکسان ، اولویت با افرادی هست که تحصیلات و سابقه کار (در هر زمینه) در کانادا داشته باشند. اما اگر کیس خیلی‌ جالب باشه ، نه ترجیحی در این مورد ندارند.
      خوش باشی‌


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: