دسته بندی انسانها از دید دکتر شریعتی

دسته اول
آناني که وقتي هستند هستند، وقتي که نيستند هم نيستند.
عمده آدم‌ها حضورشان مبتني به فيزيک است. تنها با لمس ابعاد جسماني آن‌هاست که قابل فهم مي‌شوند. بنابراين اينان تنها هويت جسمي دارند.

دسته دوم
آناني که وقتي هستند نيستند، وقتي که نيستند هم نيستند.
مردگاني متحرک در جهان. خود فروختگاني که هويت شان را به ازاي چيزي فاني وا گذاشته‌اند. بي ‌شخصيت‌اند و بي ‌اعتبار. هرگز به چشم نمي‌آيند. مرده و زنده‌شان يکي است.

دسته سوم
آناني که وقتي هستند هستند، وقتي که نيستند هم هستند.
آدم‌هاي معتبر و با شخصيت. کساني که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثيرشان را مي‌گذارند. کساني که همواره به خاطر ما مي‌مانند. دوستشان داريم و برايشان ارزش و احترام قائليم.

دسته چهارم
آناني که وقتي هستند نيستند ، وقتي که نيستند هستند.
شگفت‌انگيزترين آدم‌ها در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمي‌توانيم حضورشان را دريابيم، اما وقتي که از پيش ما مي‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک مي‌کنيم. باز مي‌شناسيم. مي‌فهميم که آنان چه بودند. چه مي‌گفتند و چه مي‌خواستند. ما هميشه عاشق اين آدم‌ها هستيم. هزار حرف داريم برايشان. اما وقتي در برابرشان قرار مي‌گيريم قفل بر زبانمان مي‌زنند. اختيار از ما سلب مي‌شود. سکوت مي‌کنيم و غرقه در حضور آنان مست مي‌شويم و درست در زماني که مي‌روند يادمان مي‌آيد که چه حرف‌ها داشتيم و نگفتيم. شايد تعداد اين‌ها در زندگي هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

براستی دوست عزیز ، شما جزو کدام دسته هستید؟

خوش باشید

10 دیدگاه

  1. باران said,

    اکتبر 27, 2009 در 4:39 ب.ظ.

    سلام امیرجان! چرا کامنت های مرا پاک کردین؟؟ شما به من کامنت خصوصی داده بودین و گفتم اگر مایل باشید پابلیشش کنم؟؟ ولی شما پاک کردین (صورت ناراحت)
    (در مورد پست قبلی تان حرف میرنم)

    • امیر said,

      اکتبر 27, 2009 در 4:53 ب.ظ.

      سلام باران جان
      پاک نکردم!!! من فقط کامنت‌های توهین آمیز و خصوصی را پاک می‌کنم (یعنی‌ پابلیش نمیکنم).
      خوش باشی‌

  2. queen said,

    اکتبر 27, 2009 در 5:13 ب.ظ.

    من جزو کویین های خرکارش هستم از اون خر کارها که به قول کینگ: نباید کاری رو از تو خواست چون تا نهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش می ری

    • امیر said,

      اکتبر 27, 2009 در 6:05 ب.ظ.

      خوش به حال کینگ.
      خوش باشی‌

  3. باران said,

    اکتبر 27, 2009 در 6:46 ب.ظ.

    امیرجان ! پابلیش کردم ! لطفا برین توی پستم «کانادای خوب یا کانادای بد» ! و جواب کامنتتون را بخونین!

    • امیر said,

      اکتبر 28, 2009 در 1:15 ق.ظ.

      ممنون باران جان.
      خوش باشی‌

  4. reza1100- رضا said,

    اکتبر 28, 2009 در 9:09 ب.ظ.

    امیر جان
    من هرچی فکر میکنم نتیجه ای نگرفتم
    من هنوز نمیدونم اصلا هستم یا نیستم.
    فکر کنم جز گروه پنجم باشم. نههههههههههههههههه؟
    گفتم یکم بخندی دلت شاد بشه.
    خوش باشی.

    • امیر said,

      اکتبر 28, 2009 در 9:56 ب.ظ.

      از من بشنو. تو دسته سومی‌ حداقل.
      خوش باشی‌

  5. پوریا said,

    نوامبر 2, 2009 در 9:31 ق.ظ.

    من دوست داشتم جزو دسته چهارم باشم ولی در بهترین حالت موقع مرگ به دسته سوم برسم.

    • امیر said,

      نوامبر 3, 2009 در 12:01 ق.ظ.

      شما که بابا کارت خیلی‌ درسته ، دسته پنجم هستی‌ برای ما.
      خوش باشی‌


پاسخی بگذارید

