چرا اغلب ، مهاجران در پیدا کردن شغل مناسب با مشکل مواجه میشوند؟

چند وقت پیش ، چند تا پست در مورد کاریابی‌ در خارج از کشور نوشتم و دوستان لطف کردند و نظرات خود را هم اعلام کردند. بعضی‌‌ها آمادگی کار کردن در هر فیلدی را داشتند و بعضی‌‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر به این کار نخواهند شد و خوب طبعا کلیه نظرات قابل احترام. حالا چرا دوباره این بحث را باز کردم؟ به دو دلیل اولا خیلی‌ خیلی‌ مهم هست و دوستانی که در داخل کشور هستند با شرایط و قوانین حاکم بر محیط‌های کاری آشنا نیستند و دوما یکی‌ از دوستان در وبلاگش به این مطلب یک اشاره کرده بود و بحث بالا گرفته بود و نهایتا مساله جمع شده بود ، بدون اینکه نتیجه‌ای حاصل بشود.
ایشان در وبلگشان به این مساله اشاره کرده بودند که اگر کسی‌ سنش بالای ۳۵ هست و قصد مهاجرت داره ، بیشتر فکر کنه که ممکن هست با مشکل مواجه بشه. با احترام خیلی‌ زیاد به ایشان و عقایدشان ، من موافق نیستم. مهاجرت برای یک رده سنی‌ خاص نیست. کسانی‌ هستند که در ۴۵ سالگی مهاجرت میکنند و خیلی‌ هم موفق میشوند و کسان دیگری هم هستند که در سن پایین مهاجرت میکنند و بعد از چند سال مجبور به بازگشت میشوند.
بستگی به خود آدم داره ، بستگی به روحیات طرف داره ، بستگی داره که چقدر قابلیت انعطاف داره و در نهایت بستگی داره که از محیط جدیدش چقدر اطلاعات داره. من می‌خواهم مورد آخر را کمی‌ باز کنم و مشاهداتم را در این زمینه بنویسم.
به اعتقاد من یک مهاجر در بدو ورود به ۲ دلیل عمده جهت یافتن کار مناسب با سوابق و تحصیلاتش با مشکل مواجه میشه که اگر دارای اراده قوی باشه و هدف داشته باشه ، تا پیدا کردن شرایط لازم ، به کار‌های دیگری می‌پردازد. البته اگر با محیط آینده خود آشنا باشد ، قبل از ورود شرایط را مهیا خواهد کرد. حالا آن دو دلیل:
۱- عدم تسلط کافی‌ به زبان – هر چقدر هم نمره بالایی در آیلتس داشته باشید ، باز هم در بدو ورود شوکه خواهید شد. خصوصاً اگر به اماکنی مراجعه کنید – که کم هم نیستند – و مخاطب شما یک پاکستانی‌ و یا هندی باشه. پاکستانی‌ ها و هندی‌ها در کلیه مشاغل رخنه کرده اند و هر جا میروید ، امکان نداره که حداقل یک نفر از این دو ملیت را نبینید که مشغول سرویس دهی‌ هستند. این دو ملیت دارای دایره لغات بالایی هستند ولی‌ از دستور زبان هیچ سر رشته‌ای ندارند. کلیه لغات را پشت سر هم میچینند و تند تند صحبت میکنند. مشکلی‌ که یک مهاجر با اینها داره ، لهجه شان هست. یعنی‌ بار‌ها پیش خواهد آمد که اصلا متوجه نخواهید شد که طرف چی‌ داره میگه ، حالا هر چقدر هم تسلط داشته باشید به زبان !!!!
مورد دوم که خیلی‌ خیلی‌ مهم هست ، عدم آشنائی با شرایط کار و قوانین حاکم بر کشور‌ها هست. من یک رشته و شغل را مثال میزنم که بیشتر روی آن اشراف دارم و این مساله به دیگر رشته‌ها و مشاغل هم تسری پیدا میکند.
فرض کنید رشته تحصیلی‌ شما در ایران پرستاری هست. پس از فارغ التحصیلی و گذراندن ۲ سال طرح میتونید برای کار اقدام کنید و مشغول به کار شوید و هیچ نیازی نیست که از سازمان یا نهادی مجوز کار بگیرید. البته الان سازمان پرستاری راه افتاده که آنها هم مشکل کسری بودجه دارند و وقتی‌ پول را پرداخت کنید دیگه هیچ کس کاری به شما نداره. تمام رشته‌ها همین حالت را داره ، پس از فارغ التحصیلی هیچ مانعی برای کار نخواهید داشت. ولی‌ خارج از ایران شرایط کاملا متفاوت خواهد بود و اگر آشنا نباشید و فکر کنید که یک مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در یک رشته دارید با مثلا ۱۵ سال سابقه کار ، پس هر جا برید تا کمر برایتان خم خواهند شد ، خیر این خبر‌ها نیست.
دوستانی که در خارج از ایران ساکن هستند و برای مشاغلی اپلای‌ کرده اند ، متوجه شده اند که در لیست مدارک مورد نیاز برای آن شغل ، عنوان شده که باید عضو فلان انجمن و یا دارای فلان مدرک از بهمان سازمان باشید. همان پرستاری را مثال میزنم.
شما اگر آخرین مدرک تحصیلیتان فوق لیسانس پرستاری باشه و آخرین شغل شما هم مترون بیمارستان ، اگر آشنا نباشید با قوانین و شرایط و در بدو ورود با این مدرک و سابقه کار دنبال کار مرتبط باشید ، خیلی‌ کار خوبی‌ گیرتان بیاد ، کمک بهیاری هست. حالا چرا؟ شما باید طبق قانون کشور مقصد رجیستر شوید و این رجیستری باید سالانه تمدید گردد تا مجوز کار به عنوان یک پرستار را داشته باشید. رجیستر شدن هم تابع شرایطی هست که ، باید مدارک مورد نیاز را ارسال کنید ، تشکیل پرونده دهید ، مدارک شما بررسی‌ شود اگر حائز شرایط لازم بودید و نیازی به گذراندن دوره تکمیلی نداشتید ، در یک امتحان جامع شرکت می کنید و در صورت قبولی در آن امتحان ، مدتی‌ را زیر نظر یک کارفرما مشغول کار می شوید و پس از آن و تائید آن کارفرما ، شما به عنوان یک پرستار رسمی‌ شناخته خواهید شد و میتوانید مشغول به کار شوید.
البته فکر نکنید که این فقط مختص خارجی‌‌ها هست ، خود مردم ساکن و زاده آن کشور هم باید این مراحل را بگذرانند. پس قانون برای همه هست و تفاوت در این هست که آنها می‌دانند و شما نه.
نتیجه چی‌ میشه؟ شما وارد کشوری شدید و تازه باید یک سری مدارک را از ایران برایتان ارسال کنند – با این بروکراسی خوشگلی که ما داریم – یک دفعه می‌بینید که صلاحیت شما بعد از یکسال تازه تائید شده و تازه باید امتحان دهید. خوب در این مدت یا مشغول کار دیگری شدید ، و یا مدام دارید غر میزنید که کار نیست و یا برگشتید.
پس دوستان ، کار هست ولی‌ آگاهی‌ ما نسبت به شرایط کاری کم هست. اول از همه زبان خود را کاملا تقویت کنید که وقتی‌ یک هندی باشما حرف میزنه چشمانتان گرد نشه !!! و از همه مهمتر ببینید مدارک مورد نیاز برای مشغول شدن در رشته و شغلی‌ که سابقه کار دارید ، چه چیز هایی هست و چه سازمان و ارگانی‌ متولی این امر هست ، و از همان ایران اقدام کنید که مراحل آن طولانی‌ هست.
خدا صبر هم دهد به کسانی‌ که میخواهند از دانشگاه و یا وزارتخانه مجوزی ، ریز نمراتی ، چیزی بگیرند.

خوش باشید

105 دیدگاه

  1. باران said,

    دسامبر 3, 2009 در 8:10 ب.ظ.

    کاملا با حرفاتون کلمه به کلمه موافقم. یک خوبی که کانادا داره اینه که شرط سنی برای کار نداره! درست برعکس ایران که من چند ماه پیش رفته بودم و دیدم که بالای 35 سال کسی را استخدام نمیکنند! شوکه شده بودم! اینجا حتی 70 ساله میبینی که داره یا با حقوق کار میکنه و یا والنتیری..

    • امیر said,

      دسامبر 3, 2009 در 11:32 ب.ظ.

      باران جان اون که استخدام دولتیه و کلا ممنوع شده واگر قرار باشه با مجوز وزارتخانه این کار انجام بشه ، بالای ۳۵ سال را استخدام نمیکنند.
      خوش باشی‌

  2. ساناز said,

    دسامبر 3, 2009 در 9:12 ب.ظ.

    سلام پانیذ جان از توضیحاتت ممنون
    یه سوال دارم .به نظر شما امکان این که کسی از ایران بتونه کار پیداکنه هست؟البته برایه شغلی که تقریبا بین المللی حساب می شه(دریانوردی)
    ممنون

    • امیر said,

      دسامبر 3, 2009 در 11:34 ب.ظ.

      بله ساناز جان خیلی‌‌ها هستند که با جاب آفر وارد کانادا یا هر کشور دیگری میشوند.
      خوش باشی‌

  3. ساناز said,

    دسامبر 3, 2009 در 9:20 ب.ظ.

    من معذرت می خوام قبل از این که اسم شما رو بدونم به اسم وبلاگتون خطابتون کردم
    خیلی ببخشیدددددددد

    • امیر said,

      دسامبر 3, 2009 در 11:35 ب.ظ.

      اصلا ایرادی نداره.
      خوش باشی‌

  4. دسامبر 4, 2009 در 9:18 ق.ظ.

    سلام! بله با نظرات موافقم.

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 4:44 ب.ظ.

      ممنونم.
      خوش باشی‌

  5. سارا said,

    دسامبر 4, 2009 در 9:27 ق.ظ.

    سلام امیر جان پس باز به نفع من شد که 1 سال هند بودم و با این لهجه گند هندی ها آشنا هستم ها ها ها البته گه ریجکت نشم .امروز به این فکر کردم که 2 ساله که یک سره بد می یارم درست برعکی 4 سال پیش که 2 سال پشت سر هم پیشرفت داشتم فکر کنم دیگه الان نوبت یک موفقیت باشه که واقعا هم بهش محتاجم .حالا تازه که بریم کانادا سختی ها شروع می شه کار پیدا کردنو سروسامون گرفتم .من که فقط یک سال می خوام ریلکسیشن بگیرم …..هی هی هی

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 5:05 ب.ظ.

      این هندی‌ها که دیوانه میکنند آدم را با اون طرز صحبت کردنشان. انشاالله که دیگه پشت سر هم خوب بیاری.
      خوش باشی‌

  6. reza1100رضا said,

    دسامبر 4, 2009 در 10:26 ق.ظ.

    پیغام قبلیه رو اشتباه نوشتم خواب شما. میخواستم بنویسم تعبیر خوابت..اونو تائید نکن اینو تائید کن

    سلام امیر جان

    نتیجه آیلتس آمد

    از اونچه فکر میکریم بیشتر شد.

    Reading : 7
    listening : 8
    writing: 8.5
    speaking: 7.5

    تعبیر خوابت درست شد. فعلا هم تو شوکم . چون فکر نمیکردم اینقدر بشه.
    خوش باشی

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 5:08 ب.ظ.

      به به مبارک باشه رضا جان. از طرف من به همسر محترمه هم تبریک بگو.
      فقط قولی‌ که به من دادی یادت نره !!!
      خوش باشی‌

  7. اشرف said,

    دسامبر 4, 2009 در 11:06 ق.ظ.

    سلام ممنون از وبلاگ خوب و اطلاع رساني دقيقتان. به نظر شما براي كسي كه تو ايران با فوق ليسانس زبان كارمند بانك است چه كاري در كانادا مناسب است و چه طور مي تونه براي آن كار apply كنه؟ لطفا به من نيز سربزنيد.خوشحال مي شم از نظرات سازنده اتون استفاده كنم .
    پيروز باشيد.

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 5:23 ب.ظ.

      اشرف جان من چون کانادا نیستم ، شاید خیلی‌ در این مورد نتوانم راهنمای خوبی‌ باشم. میتونید از یکی‌ از دوستان که ایشان هم فوق لیسانس زبان هستند و الان در کانادا هستند کمک بگیرید. وبلاگ ایشان آینده سبز هست که لینکش را گذشتم.
      از سایت زیر هم می‌توانید استفاده کنید:
      http://www.workopolis.com/work.aspx?action=Transfer&View=Content/Common/WorkLoginView&lang=EN
      خوش باشی‌

  8. مینو said,

    دسامبر 4, 2009 در 11:29 ق.ظ.

    سلام دوست عزیز من هم موافقم کاملا … اما همیشه چند سوال ذهنم را درگیر میکند .. بازنشستگی در کانادا چگونه است ؟ ایاحقوق بازنشستگی میدهند؟ بعد از چند سال ؟آیا در هر شغلی که در ان مشغول شدیم بیمه رد میکنند؟ فضای کاری کانادا چگونه است ؟ شروع و پایان ساعت کار؟ آیا امکان ادامه تحصیل در حین کار کردن وجود دارد؟ مثلا ما ایجا دانشگاه غیرحضوری داریم!!! ایا در امد کار در رستوران کفاف یک زندگی دو نفره را میدهد ؟ ایا بعد از کار انرزی باقی میماند برای گردش و تفریح یا مثل اینجا وقتی رسیدی منزل مغز درد!! بیشتر عذاب میدهد تا خستگی جسمی؟ من و همسرم دوست داریم در کانادا کارمند بانک باشیم!! میتوانید راهنماییمان کنید چطور میتوانیم از همین جا اقدام کنیم ؟ چه چیزی یاد بگیریم چه مهارتی در کامپیوتر و در چه سطحی ؟؟/ ببخشید خیلی سوال کردم ..شرمنده !!

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 5:49 ب.ظ.

      سلام مینو جان ، من کانادا نیستم ولی‌ فکر نمیکنم که قوانین اینجا با کانادا خیلی‌ متفاوت باشه لذا:
      وقتی‌ سن به ۶۰ سال رسید ، بطور اتومات بازنشسته خواهید شد.
      اینجا همه بیمه درمانی هستند ، چه شاغل و چه بیکار.
      ساعت شروع کار ۹ صبح و پایان ۵ بعد از ظهر.
      امکان ادامه تحصیل در حین کار در صورت موافقت کارفرما وجود دارد.
      بله با کار در رستوران ، حتی یکنفر ، میشه ۲ نفر به راحتی‌ زندگی‌ کنند.
      تفریح و گردش مال آخر هفته هست ، کسی‌ وسط هفته نمیره گردش. اینجا باید واقعا کار کرد و بستگی به توان طرف داره.
      یک سایت به یکی‌ از دوستان معرفی کردم از آن طریق جستجو کنید.
      ICDL را حتما یاد داشته باشید.
      خوش باشی‌

  9. دسامبر 4, 2009 در 12:36 ب.ظ.

    سلام
    من بروز شدم البته با کلی سردر گمی .
    اگه وققتون اجازه می ده خوشحال می شم از نظر و تجربیاتتون در پاسخ به سوالات مطرح شده در وبلاگم استفاده کنم .
    [گل]

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 5:51 ب.ظ.

      چشم حتما میام ولی‌ مثل اینکه عنوان وبلاگ را عوض کردید !!!!
      یک نگاه هم به این بنداز:
      http://yasna1349.blogfa.com/
      خوش باشی‌

  10. فرشته said,

    دسامبر 4, 2009 در 1:53 ب.ظ.

    سلام دوست عزیز
    من برای پیگیری مدیکالم به ورشو ایمیل زدم اونا میگن 29 اکتبر مدیکال رو فرستادن ولی به دست من چیزی نرسیده حالا میگید چه کار کنم چه مدت برای ارسال مدارک مدیکال زمان داریم ؟لطف میکنید بهم سریعا جواب بدهید؟
    ممنون

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 4:28 ب.ظ.

      فرشته جان شما برای ارسال مدیکال و لندینگ فی‌ از تاریخ نامه سفارت ۲ ماه وقت دارید. فردا از پست منطقه تان سوال کنید.نباید اینقدر طول می‌کشید !!!!
      ضمنا مبارک باشه.
      خوش باشی‌

  11. سارا said,

    دسامبر 4, 2009 در 7:42 ب.ظ.

    سلام امیر جان .این ICDL توی کانادا مدرک معتبر و قابل قبولی هست یا نه؟

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 11:16 ب.ظ.

      سارا جان حقیقتش اینه که مدارک ایران آنچنان اعتباری نداره. من بیشتر نظرم روی مهارت‌ها بود که یاد بگیرند.
      خوش باشی‌

  12. پوریا said,

    دسامبر 4, 2009 در 10:44 ب.ظ.

    چرا من انقدر پست های تو را دوست دارم امیر؟ همیشه می زنی توی خال……… عالی بود.

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 11:18 ب.ظ.

      لطف داری پوریا جان. من که باید جلوی شما لنگ بندازم !!!
      خوش باشی‌

  13. فرشته said,

    دسامبر 4, 2009 در 10:44 ب.ظ.

    سلام دوست عزیز
    من فردا حتما میرم اداره پست ….این لندینگ فی رو چطور باید پرداخت کرد؟ اگر کارمون طول بکشه ایا میشه از طریق ایمیل به ورشو این تاخیر رو خبر داد که اگر وقت کم اوردیم بهمون فرصتی بدن؟
    در ضمن از تمام راهنماییهاتون تو این مدت بی نهایت سپاسگزارم

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 11:30 ب.ظ.

      فرشته جان از شیوه نوشتنت معلومه که هم هیجان داری و هم استرس. کمی‌ خودت را کنترل کن …………… یک نفس عمیق ………….. حالا شد.
      ببین ممکن هست که از شما مدارک دیگری هم غیر از اینها که من گفتم خواسته باشند.
      اول از همه پست منطقه را چک کن ، هر چند میدونم جواب درستی‌ بهت نمیدهند.
      یک ایمیل بزن براشون و ازشون بخواه که یک کپی‌ از نامه‌ای که ارسال کرده اند را برایت با ایمیل بفرستند تا دقیقا بدانی که چه چیز هایی خواسته اند. ممکن هست و به احتمال زیاد گواهی بانکی‌ هم بخواهند و یا چیز‌های دیگه.
      وقتی‌ نامه را دریافت کردی ، ببن که چقدر بهت وقت داده‌اند؟ ۴۵ روز؟۶۰ روز؟یا ۹۰ روز؟ولی اغلب ۶۰ هست.
      اگر تا اون موقع نامه ات نرسید باید درخواست کنی‌ که تمدید کنند مدتت را و ….. .حالا این کار‌ها را بکن، انشاالله میرسه. اگر نرسید من یک پیشنهاد دارم. تا بعد.
      ضمنا لندینگ فی‌ را یا با درفت ، مانی اردر و یا کردیت کارت باید پرداخت بشه.
      خوش باشی‌

  14. باران said,

    دسامبر 4, 2009 در 11:40 ب.ظ.

    قابل توجه مینو
    میخواستم که سوالات تون را جواب بدم ولی نتونستم که در بلاگ اسپات کامنت بگذارم چون آی دی گوگل ندارم..
    راستی امیر من عاشق «خوش باشی» گفتن تون هستم.

    خوش باشی…

    • امیر said,

      دسامبر 4, 2009 در 11:45 ب.ظ.

      لطف داری باران جان.
      خوب همینجا جواب میدادی تا معلومات من هم اضافه بشه.
      خوش باشی‌

  15. باران said,

    دسامبر 5, 2009 در 5:42 ق.ظ.

    با اجاره شما امیر جان
    قابل توجه مینو:
    1_ بله در کانادا بیمه بازنشستگی دارین و حسابهایی مثل RRSP هست که اینجور حسابها برای زمان بازنشستگی، تحصیل، خرید خونه و اینجور چیزهاست که Tax return هم بهش تعلق میگیره… البته الان متوجه نمیشین وقتی که اومدین بیشتر اشنا میشین!
    2_ در مورد رد شدن بیمه تمام کمپانی ها موظف هستند که بیمه را رد کنند و حتی شما وقتی چک حقوقی تان را دریافت میکنید یکسری چیزها مثل همان بازنشستگی، حقوق بیکاری و دو سه تاچیز دیگه ازش کم میشود! متاسفانه خیلی از جاها بخصوص ایرانی ها بیمه را رد نمیکنند و صرفا میخواهند که نقد یا چک شخصی بدهند که به ضرر کارمند است.
    3_ فضای کاری کانادا بسیار دوستانه و خوب است . فقط این را بدانید که باید همیشه لبخند داشته باشین (حتی اگه اون روز خیلی ناراحت باشین) و همیشه کلمه please را بکار ببرید! چون اگه نگید بی ادبی محسوب میشود! در مورد ساعات کار که خوب مختلفه بستگی به کمپانی داره ! کار بانکها معمولا 8:30 تا 5 است ولی بعضی از بانکها تا 8 شب هم کار میکنند. فروشگاه ها تا ساعت 10 شب هستند و بعد از اون کارکنان میمانند تا استور را تمیز کنند و شروع به parper work ها بکنند! ساعات کاملا بستگی داره که کجا استخدام بشین! مثلا من جایی که کار میکنم 24 ساعته باز است ! گاهی اوقات 12 تا 8 شب هستم گاهی 8 صبح تا 4 و گاهی هم 12 شب تا 8 صبح..
    بقیه در کامنت بعدی…

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 9:51 ق.ظ.

      ممنونم باران جان
      خوش باشی‌

  16. ليلا said,

    دسامبر 5, 2009 در 5:42 ق.ظ.

    سلام آقا امير
    من از طريق شيوه قديمي skilled workerاقدام كرده بودم ولي اون پرونده را بستيم و از شيوه جديد اقدام كرديم از اخر سپتامبر inprocces شديم به دليل نقص مدرك هنوز مديكال نيامده. نقص مدرك را اواخر اكتبر فرستاديم و حالا منتظريم. دو روز پيش از سفارت سوريه در دمشق يك چك براي ما ارسال شده كه 1100 دلار كاناداست كه مربوط به bank audi syria saمي باشد و تاريخ صدور چك 9 سپتامبر است كه الان به دست ما رسيده. آيا شما اطلاعاتي در مورد نقد كردن اين چك و مهلت آن داريد؟ با توجه به اينكه مديكال ايشالا به زودي مياد من تو اين فكر بودم كه براي دريافت ويزا حضوري بريم سوريه و ويزا بگيريم و چك را نقد كنيم آيا فكر ميكني دير ميشود؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد؟

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 9:57 ق.ظ.

      لیلا جان انشاالله که به زودی مدیکالت بیاد. اما یا باید حضوری به سوریه روید برای نقد کردن چک و یا از بانک سامان بخواهید که این کار را انجام دهد که مبلغی را به عنوان کار مزد کم خواهند کرد.
      خوش باشی‌

  17. باران said,

    دسامبر 5, 2009 در 5:52 ق.ظ.

    قابل توجه مینو
    و با اجازه از امیر عزیز
    4- اینجا الان پایه حقوقی از 9 دلار است که تا ژانویه بالاتر هم قرار است برود ولی متاسفانه بعضی از هموطنان مقیم کانادا از این مقدار کمتر میدهند… در نتیجه در رستوران اگر میخواهید کار کنید بسیار باید پر انرژی باشین بخصوص روزهای جمعه و شنبه بسیار بسیار شلوغ است. و اینجا معمولا 15 درصد باید Tip بدهید. در نتیجه اینجا معمولا از Tip همه پول میسازند. اگر بار باشه که خوب خیلی بیشتره! گاهی اوقات فقط غیر از دستمرد شاید حدود 300 دلار یا بیشتر فقط Tip بسازید.
    5- درمورد استخدام شدن در بانک اولا همه چیز آن لاین است و اینو بگم که اگر پارتی داشته باشین خیلی راحت تر میتونین وارد بانک بشین و خیلی زود پله های ترقی را طی کنید. البته خود بانک برای شما کورس درسی هم میگذارد! و اگه کالج برین که میتونین بانکداری بخونین که هر سال از تمام کمپانی ها میآیند و رزومه ها را میگیرند و اگر رزومه ها مورد قبولشون شد آنها را استخدام میکنند!
    6- بله اینجا دانشگاه مکاتبه ای هم وجود دارد.
    اینجا واقعا کاره و ادم که میاد خونه اینقدر خسته میشه که حوصله کاری را نداره. برای همین کانادایی ها روز شنبه و یکشنبه شان را به نحو احسن ازش استفاده میکنند و خستگی را از تنشون بدر میکنند.

    مرسی امیر جان

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 9:52 ق.ظ.

      ممنون باران جان
      خوش باشی‌

  18. باران said,

    دسامبر 5, 2009 در 5:53 ق.ظ.

    اوه امیر جان یادم رفت
    خوش باشی…

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 9:53 ق.ظ.

      تو هم همین طور.
      خوش باشی

  19. دسامبر 5, 2009 در 6:02 ق.ظ.

    در نظر دارد در ویرایش جدید وب سایت خود به معرفی وبلاگ ها و سایت های مرتبط با کانادا بپردازد لذا با انتخاب وبلاگ/وب سایت شما به عنوان یکی از وبلاگ/وب سایتهای برتر با موضوعات کانادا درصورتیکه خود شما نیز تمایل داشته باشید نام وبلاگ/سایتتان در سایت ما و در صفحه معرفی وبلاگ ها و وب سایت های کانادایی ثبت خواهد شد.
    در صورت تمایل به این امر شما می توانید با افزودن نام سازمان حقوقی مهاجرتی امیرزاده به آدرس http://www.amirzadehLaw.com به لینک های خود خواسته ما را تایید نمایید. در اولین ویرایش سایت ما در 7 روز بعد آدرس سایت/ وبلاگ خود را خواهید دید.
    با تشکر از توجه شما
    روابط عمومی سازمان حقوقی مهاجرتی امیرزاده

  20. دوستدار ونکوور said,

    دسامبر 5, 2009 در 6:19 ق.ظ.

    سلام دوست عزیز
    مثل همیشه از جوابیهائی که به دوستان میدی استفاده می کنم. یه سوال از دوست کامنت گذاری که نمرات آیلتس همسرشونو نوشتن داشتم. میشه لطف کنین و برامون بنویسین همسرتون چه مدت و از چه منابعی و با چه استاد یا موسسه ای مطالعه کردن؟
    ممنون میشم. امیر عزیز از شما هم ممنونم
    سلامت و شاد و موفق باشین با خانواده

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 10:00 ق.ظ.

      دوست عزیز تا آنجا که من میدونم ، همسر ایشان چند سالی‌ را در خارج از کشور تحصیل میکردند. خودشان هم پاسخ خواهند داد انشاالله.
      خوش باشی‌

  21. دوستدار ونکوور said,

    دسامبر 5, 2009 در 6:58 ق.ظ.

    امیر عزیز یه سوال دیگه:
    این جریان حدود 2 سال طول کشیدن روش جدید چیه که بعضی مشاورا یا دوستان عنوان می کنند؟ مگه خود اداره مهاجرات حتی وقتیکه پلن 2010 رو هم استارت زد دوباره 6 الی 12 ماه رو نگفته؟ پس این 2 سال از کجا اومده؟ در ضمن اعتبار آیلتس هم 2 ساله! خب این مسخره میشه که مدرک آیلتس میخوان ولی وقتی مهاجر ویزاشو بگیره فاقد اعتبار و اکسپایر شده است.
    در ضمن ما همه مدارکمون غیر از آیلتس و تحویل مشاور دادیم و وقت امتحان آیلتسمون هم 1.5 ماه دیگه هست. یعنی طوری تنظیم کردیم که بعد گرفتن فایل نامبر سیدنی همه مدارک با هم به سوریه بره و از هیچ زمانی از مهلت 120 روزه استفاده نکنیم!
    آیا اگه خدا بخواد و اینطور بشه یعنی همسرم نمره لازمو بیاره (2 تا متوسط و 2 تا بیسیک کافیمونه و حتی با این حساب روزی 8 ساعت داره میخونه!!!!) میتونیم امیدوار باشیم تا آخر تابستون ویزامون میاد؟
    یه مساله دیگه ای که من تو وبلاگها بهش برخوردم در مورد اونهائی که دو فایل همزمان داشتن انگار بک گراند چکی که برا اولی طی شده بود بعد از کنسل نمودن اولی برا دومی در نظر گرفته بودن و پروسه دوم طرف زودتر به نتیجه رسیده بود! این درسته؟ چون ما در ماه 14 انتظار مدیکال روش قبلیمون هستیم و اینطور که مشاورا میگن انگار پروسه هر چند با کندی ولی در حال جریانه!
    می دونم سوال سختیه ولی برامون خیلی مهمه هر چه زودتر بریم.

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 10:07 ق.ظ.

      دوست عزیز کلّ پروسه یکسال طول خواهد کشید.
      حالا چرا می‌گویند ۲ سال.
      ۱- در آخرین روز‌های مهلت ۴ ماهه مدارک را ارسال کردن.
      ۲- نقص احتمالی‌ پرونده.
      ۳- نچسبیدن یقه مشاور که پس چی‌ شد؟!……..
      از سوریه در ظرف ۹ ماه ویزا اخذ شده. انشاالله که کار شما هم سریع انجام بشه.
      در مورد بک گراند چک هم بستگی به افیسر داره.
      خوش باشی‌

  22. دوستدار ونکوور said,

    دسامبر 5, 2009 در 10:35 ق.ظ.

    بسیار ممنون از جواب سریعتون
    من هم حدس همه اینها رو میزدم که نوشتم نمی خواهیم از مدت 120 روزه استفاده کنیم. یه اعتراف تکراری کنم؟ من هرچی رو هم که خودم بدونم گرفتن تایید از شما برام حکم مهر و امضای نهائی رو داره. فکر می کنم بقیه دوستان هم همین نظرو دارن.
    موفق باشین

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 7:45 ب.ظ.

      شما لطف داری دوست عزیز.
      خوش باشی‌

  23. reza1100رضا said,

    دسامبر 5, 2009 در 12:14 ب.ظ.

    سلام امیرجان
    راستی یادم رفت بگم اوورال آیلتسش شد 8

    یکی از دوستان بنام دوستدار ونکور سئوال کرده بود:
    دوست عزیز خانم در 9 سالگی دیپلم کانونشو گرفته بود و به این علت که پدرش مدرس زبان هست از بچگی انگلیسی هم باهاش صحبت کرده. در سن 17 سالگی که به انگلستان رفت به گفته خودش زبانش کامل بوده و اونجا باز به گفته خودش اونجا فولنتش کامل شد. حتی اونجا دیگه دوره زبان هم نرفت و بلافاصله رفت دانشگاه( یعنی زبانشو کافی دونستن)
    منظور اینه که زبانش کامل بود و اولش قصد داشت در اولین امتحان آیلتس شرکت کنه اما ریسک نکرد و با یک فرصت دو ماهه در آیلتس ثبت نام کرد.
    چیزی نخوند و فقط به علت اینکه دروس فوق لیسانسشو مجبور بود بخونه روزهای جمعه ( که میشه 6 تا جمعه) هر جمعه 2 تا تست لیسنینگ و یک تست ریدینگو میزد. اگه لغت جدیدی هم یاد گرفته از همون چندتا تست یادگرفته و آموزش جدیدی ندید.(منظور 6 تا کتاب خود دانشگاه کمبریجه)
    کلا یکبار هم با پدرش اسپیکینگ صحبت کرد که ببینه هنوز راحت میتونه صحبت کنه یا نه. ریدینگ هم خودش با خودش تمرین میکرد و هرچی من بهش اصرار کردم یک انشا بنویس بده پدرت تصحیح کنه , آخر هم وقت اینکار را نکرد.یک بار هم آیلتس آزمایشی در آفرینش امتحان داد که نتیجه اون هم این شد : ریدینگ 5 اسپیکینگ 6.5 رایتینگ 7.5 و لیسنینگ 6 .
    در زمان امتحان به خاطر نتایج ضعیف این ازمون آزمایشی یکم استرس داشت بطوریکه میگفت در زمان امتحان لیسنینگ از فرط استرس دستام عرق کرده بود ولی وقتی لیسنیگ تمام شده و دیده بود هیچیو عقب نیوفتاده برای ریدینگ و رایتینگ روحیه گرفته.
    کلا داستان آیلتس ایشون اینجوری بوده .

    خوش باشید
    ببخشید امیرجان طولانی شد . گفتم کامل بگم که ممکنه بعدا دوباره در مورد بقیه موارد سئوال کنن. گفتم یکدفعه کامل بگم.
    خوش باشی

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 7:46 ب.ظ.

      دستت درد نکنه. من یک شیرینی‌ توپ طلبکارم ازت ، یادت هست دیگه؟!!!
      خوش باشی‌

  24. سارا said,

    دسامبر 5, 2009 در 1:17 ب.ظ.

    امیر جان سلام .الان 6 ماه شد که ما تمام مدارک رو فرستادیم توی خود نامه ای که داده بودن گفته بودن تا 3 ماه اگه خبری نشد به ما ایمیل بزنید و بعدش نوشته بود که پراسسینگ تایم 8 ماه طول می کشه من الان نمی دونم الان که 6 ماه شده یعنی 2 ماه دیگه طول می کشه؟خوب این طوری که از 1 سال بیشتر می شه من دییگه قاطی کردم یعنی چی که 6 ماه طول کشیده مگه چه کار می کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 7:49 ب.ظ.

      بک گراند چک.
      بک گراند چک ایرانی‌ هایی که از آفیس دیگری غیر از دمشق اقدام کردند ، خیلی‌ غیر نرمال طولانی‌ میشه. پس چاره چیه؟؟!!! بی‌خیال باشی‌ و زندگیت را بکنی‌. دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره.
      خوش باشی‌

  25. فرشته said,

    دسامبر 5, 2009 در 5:30 ب.ظ.

    سلام پانیذ عزیز
    کاملا درست میگی استرس و به مشکل بر خوردن کارم واین انتظار طولانی وشرایط سخت کاری کاملا منو بهم ریخته….. طبق پیش بینی شما اداره پست بهم گفت چنین نامه ای به دستشون نرسیده فکر میکنم درست میگه چون من از 1 ماه پیش بهشون خبر داده بودم قراره چنین نامه ای برام بیاد …… من امشب حتما ا یمیل به ورشو میزنم و کاری که شما گفتید انجام میدم علاوه بر اون میخواستم همین حالا بهشون بگم که مدارک به دستم نرسیده چون یک ماه واندی مدت کمی نیست و این نامه باید؟! تا حالا به دستمون میرسیده ایا این موضوع اشکالی داره اگه الان مطرح کنم و سوال دیگه اینکه ایا تو اینجور مواقع دو باره فرم مدیکال میفرستن؟

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 7:55 ب.ظ.

      فرشته جان ، پانیذ اسم دخترم هست.
      نه مشکلی‌ نیست انجام بده. پیشنهاد من این بود که ازشون بخواهی که من یعنی‌ شما دوباره عکس میفرستم و شما مجددا یک فرم مدیکال جدید برایم صادر کنید. فکر نمیکنم قبول نکنند. ولی‌ نه با پست ایران. با DHL یا TNT بفرست. و یک پاکت که مهر TNT یا DHL داره هم با آدرس گیرنده خودت از DHL یا TNT بخواه تا مطمئن و سریع به دستت برسه. برایت هزینه خواهد داشت اما ارزش داره.
      خوش باشی‌

      • فرشته said,

        دسامبر 6, 2009 در 9:43 ق.ظ.

        سلام ددوست عزیز
        مرسی که اشتباهم رو تصحیح کردی……….خوب تو ایمیلم میتونم به این مورد اشاره کنم ولی چند تا عکس اید بفرستم ؟واین عکسها رو به تنهایی با DHL بفرستم یا همراه با اون پاکت مخصوص که خودتون بهش اشاره کردید…………….

      • امیر said,

        دسامبر 6, 2009 در 10:20 ق.ظ.

        فرشته جان ، اول از همه باید تأییدیه اونها را بگیری.
        ۲ قطعه عکس به همراه یک نامه رسمی‌. فکر کنم DHL سیستمی‌ داشته باشه که رفت و برگشت ازتون کرایه بگیره. من خیلی‌ آشنا نیستم. ولی‌ چیزی که به فکر من میرسید این بود. فکر می‌کنم که نتیجه هم داشته باشه.
        خوش باشی‌

  26. سارا said,

    دسامبر 5, 2009 در 6:57 ب.ظ.

    سلام
    در این مدت که وبلاگها رو می خونم این وبلاگ و اطلاعات شما بنظرم خیلی کامل اومد
    یک سوال دارم که بدجوری فکرمو مشغول کرده

    یک نکته مهم دیگه که در این جریانات دستگیرم شده و نگرانم کرده که اصلا می تونم اقدام کنم یا نه اینه که من از زمان فارغ التحصیلیم حدود 3 سال سابقه کار در یک شرکت خصوصی دارم اما متاسفانه در اون شرکت سابقه بیمه ای یرای من رد نشده و مبلغی رو که می گرفتیم بصورت نقد ماهیانه بود و فیش حقوقی هم نداشتم از طرفی قرارداد هم چون یک شرکت فامیلی بود نبستیم . من با شرکتی که کار می کردم تماس گرفتم گفتند که نامه شرح وظایف می دن بهم اما می ترسن که اونها چون منو بیمه نکرده بودن براشون مشکلی ایجاد شه از طرفی متوجه شدم که برای ترجمه مدارک باید دادگستری و سازمان امور خارجه هم تائید کنند و چنانچه سابقه بیمه نداشته باشم امور خارجه تائید نمی کنه .
    حالا سوال من اینه که اصلا با این سابقه کاری که من دارم کاری میشه کرد ؟
    دوم این که اگه نامه شرح وظایف و سابقه کار رو از اون شرکت بگیرم اونا از طریق سفارت کانادا در ایران نماینده دارن و در این زمینه تحقیق میکنن ؟ و اینکه ممکنه مشکلی برای اون شرکت که منو بیمه نکرده بودن درست بشه ؟ تورو خدا اگه اطلاعی دارید بگید دارم دیوونه می شم خیلی فکرمونو مشغول کرد ه……
    از راهنماییتون بی نهایت سپاسگزارم .

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 8:13 ب.ظ.

      سارا جان خودت را کنترل کن. هیچ مشکلی‌ نیست.
      سفارت کانادا هیچ نیازی به تأییدیه توسط امور خارجه نداره و به بیمه شما هم نیازی ندارند. اگر قرار باشه سابقه کارت را چک کنند ، از سوریه با مدیر عامل شرکت صحبت میکنند و یک فاکس هم میفرستند تا اونا تائید و مهر کنند ، که البته خیلی‌ به ندرت این کار را انجام میدهند. پس هیچ مشکلی‌ نداری.
      خوش باشی‌

  27. ليلا said,

    دسامبر 5, 2009 در 8:12 ب.ظ.

    سلام
    خيلي خيلي ممنونم از راهنماييتون.

    • امیر said,

      دسامبر 5, 2009 در 8:15 ب.ظ.

      خواهش می‌کنم.
      خوش باشی‌

  28. دوستدار ونکوور said,

    دسامبر 6, 2009 در 9:42 ق.ظ.

    با سلام

    به رضای عزیز
    بسیار ممنونم از راهنمائی کاملتون.
    امیدوارم در تمامی مراحل زندگی موفق باشین
    همچنین از شما امیر عزیز برای فراهم آوردن امکانی برای کمک به هم وطنان

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 10:16 ق.ظ.

      لطف داری دوست عزیز.
      خوش باشی‌

  29. فرشته said,

    دسامبر 6, 2009 در 10:07 ق.ظ.

    سلام مجدد
    یادم رفت بپرسم که ایا جریان این پاکت مهرشده DHL رو تو ایمیلم بهشون بگم؟

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 10:31 ق.ظ.

      فرشته جان ، بهشان پیشنهاد بده که من با DHL عکس را برای شما میفرستم و از DHL هم می‌خواهم که پس از آماده شدن فرم‌های مدیکالم ، برای من ارسال کنند. ببین جوابشان چی‌ هست؟؟؟
      خوش باشی‌

  30. مامان صبا said,

    دسامبر 6, 2009 در 10:35 ق.ظ.

    سلام آقا امير و خسته نباشيد
    از اطلاعات و راهنماييهاي بسيار مفيدتون ممنونم
    با خوندن نظرات خوانندگان سوالي برام پيش اومده. بعد از فرستادن مدارك در روش جديد بايد منتظر مصاحبه باشيم يا مديكال؟ چرا هيچكس اينجا از مصاحبه فدرال صحبتي نمي كند؟ آيا حذف شده است؟ و اينكه از زمان ارسال مدارك تا مرحله بعدي (مصاحبه يا مديكال) معمولا چقدر طول ميكشد؟

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 8:02 ب.ظ.

      ببین دوست عزیز تا به این لحظه اکثرا از مصاحبه معاف شدند و مستقیم مدیکال را دریافت کرده اند. از زمان ارسال مدارک تا مدیکال حدودا ۴ ماه طول میکشه. البته ممکن هست که کم و زیاد شود.
      خوش باشی‌

  31. ريحانا said,

    دسامبر 6, 2009 در 5:04 ب.ظ.

    مطالب خوبت يه طرف! كامنت هاي دوستان و سئوال و جواب ها يه طرف!
    براي كلي از سئوال هايي كه تو ذهنم داشتم به پاسخ رسيدم.

    هزاران بار سپاس 🙂

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 8:03 ب.ظ.

      ممنونم ریحانا جان. انشاالله موفق باشی‌.
      خوش باشی‌

  32. سارا said,

    دسامبر 6, 2009 در 6:36 ب.ظ.

    سلام
    ممنون از دلگرمی که دادید .
    راستش یکی از دویتان شماره یه آقایی رو به من دادن که ظاهراً با مبلغ کم 500000 تومان کار مشاوره رو انجام می دن .خواستم نظر شما رو بدونم که آیا بعد از مطمئن شدن از وجئد ایشون در انجام کارامون استفاده کنیم یا خیر . من سایت سفارتو خوندم اکا در این مسیر سه سری امور و مثلا چگونگی فرمت نامه سابقه کار و مسائل اینچنینی رو بلد نیستم با توجه به مطالبی که در کامنت قبل براتون گذاشتم نظرتون چیه ؟
    ممنون از راهنماییتون .

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 8:13 ب.ظ.

      سارا جان یک مشاور چه ۵ ریال بگیره و چه ۵۰ میلیون تومان ، من اعتقادی به این مساله ندارم. باز هم میل خودت هست. ضمنا هیچ ارزونی هم بی‌ حکمت نیست!!!
      خوش باشی‌

  33. سارا said,

    دسامبر 6, 2009 در 6:39 ب.ظ.

  34. احسان said,

    دسامبر 6, 2009 در 7:48 ب.ظ.

    با سلام
    سولی داشتم که یکی از دوستان از من پرسیده بود و من جواب دادم که نه فرق زیادی نداره . خواستم ببینم نظر شما چیه .
    «اگر امتیاز بیشتر از حد مورد نیاز داشته باشیم، امید بیشتری برای پذیرش داریم یا نه ؟»

    • امیر said,

      دسامبر 6, 2009 در 8:15 ب.ظ.

      احسان جان امتیاز ۶۶ تا ۶۷ اختلافش از زمین هست تا آسمان. اما ۶۷ با ۱۰۰ هیچ تفاوتی‌ در تصمیم گیری ندارد.
      خوش باشی‌

  35. سارا said,

    دسامبر 7, 2009 در 8:06 ق.ظ.

    سلام امیر جان من امروز دارم می رم مشهد و باز زیاد دسترسی به اینتر نت ندارم گفتم خبر بدم نگی که بی معرفته …… راجع به سوال امن دوستمون راجع به مصاحبه اون چیزی که دستگیر من شده اینه که اگه نقصی در پرونده باشه یا به چیزی شک کنن به مصاحبه دعوت می کنن.امیر یه سوال پس چرا تو جواب ایمیل من نگفتن که منتظر بک گراند چک هستیم و گفتن پرونده شما منتظره تا به وسیله آفیسر pick up بشه این واسه ما خیلی عجیب بود.
    در ضمن تند تند مطلب بذار توروخدا

    • امیر said,

      دسامبر 7, 2009 در 5:56 ب.ظ.

      سفرت به خیر باشه سارا جان و ما را هم دعا کن.
      خوب بک گراند چک به موازات بررسی‌ انجام میشه و بررسی‌ مقدم تر هست.
      اونم چشم. اما به خدا فرصت نمیکنم. روزانه کلی‌ سوال دارم که جواب بدهم و اونها خوب در اولویت هست.
      خوش باشی‌

  36. مامان صبا said,

    دسامبر 7, 2009 در 3:47 ب.ظ.

    سلام اميرخان
    ممنونم از پاسخي كه به من داديد. پس ما بايد تا دو سه ماه ديگه منتظر مديكال باشيم؟!!! (ما اول مهرماه مداركمون رو ارسال كرديم)
    سوال ديگه اي داشتم و اون اينه كه آيا ما به عنوان مهاجر در بدو ورود به كانادا از مزاياي تحصيلات دانشگاهي بهره مند ميشيم؟ يعني مبلغ شهريه ساكنين كانادا رو از ما ميگيرن يا خارجي محسوب ميشيم؟ و كمكهاي دولتي مثل وامها هم به ما تعلق ميگيره يا شرايط خاصي داره؟
    بازم ممنونم از وقتي كه ميزاري و پاسخ ميدي

    • امیر said,

      دسامبر 7, 2009 در 5:58 ب.ظ.

      دوست عزیز شما به غیر از حق رای که فقط مختص کسانی‌ هست که تابعیت دارند ، از تمام مزایای یک شهروند میتوانید استفاده کنید.
      خوش باشی‌

  37. فرشته said,

    دسامبر 7, 2009 در 6:14 ب.ظ.

    سلام دوست عزیز
    من امروز به ورشو ایمیل زدم تا ببینم چی میشه…..زنگ زده بودم یکی از این دفاتر مهاجرتی تو تهران به زور تونستم چند کلمه از ش سوال کنم میگفت ممکنه4 -5 ماه طول بکشه تا دوباره بهتون مدیکال بدن درسته اگه اینطور باشه من دیوونه میشم

    • امیر said,

      دسامبر 7, 2009 در 9:38 ب.ظ.

      خیلی‌ ببخشید ، بی‌ ادبیه ، اما حرف مفت زده.
      اگر با صدور المثنی برای مدیکالت موافقت کنند ، بلافاصله این کار انجام میشه. پس اصلا نگران نباش. یادت هست که میگفتی‌ پرونده ما را برای این به ورشو فرستاده اند چون میخواهند ردمون کنند؟ و این اتفاق نیفتاد پس خیالت راحت باشه بالاخره راهی‌ برای این پیدا خواهد شد. شاید هم فردا صبح پستچی محترم مدیکالت را آورد.
      خوش باشی‌

      • فرشته said,

        دسامبر 7, 2009 در 11:19 ب.ظ.

        سلام دوست عزیز
        راست میگید؟1 خیالم کمی راحت شد….حالا یه سوال مگه ممکنه با صدور المثنی برای مدیکال موافقت نکنند؟اخه من که در گم شدنش نقشی نداشتم که برام مجددا مدیکال ارسال نکنند؟نه…؟

      • امیر said,

        دسامبر 7, 2009 در 11:30 ب.ظ.

        ببینم شما مگه ایران نیستی‌؟ الان ساعت چنده مگه که کامنت گذاشتی؟!!!!
        نه ببین ممکن هست که خودشان پیشنهاد دیگری داشته باشند. مثلا زمانت را تمدید کنند تا شاید نامه ات برسه و یا …….. نمیدونم !!! ……… . باید منتظر جوابشان باشی‌.انشاالله که خوش خبر خواهند بود برات.
        خوش باشی‌

  38. الهام said,

    دسامبر 7, 2009 در 7:47 ب.ظ.

    سلام
    وبلاگ کامل ی دارید من قراره برای مهاجرت و تشکیل پرونده فدرال اقدام کنم اما یک سوالی برام بوجود اومده و اون این هست که من 3 سال سابقه کار در یک شرکت کوچک دارم و هیچ سابقه بیمه ای برام رد نشده و نه فیش حقوقی دارم و نه قرارداد من تماس گرفتم با مدیر شرکت گفت شرکت غیر فعال شده امامیتونم روی سربرگ شرکت برات سابقه کاری که داشتی قید کنم و شرح وظایفوبنویسم می خوام بدونم با این تفاصیل که اون شرکت الان دیگه کسی توش فعالیت نمی کنه اگه نامه بهم بده مشکلی توی ترجمه مدارک توسط دادگستری و وزارت خارجه و همچنین از اون طرف در سفارت کانادا مشکلی پیش نمیاد ؟آخه داشتم فکر می کردم اگه مشکل ساز نشه اینجوری هرکسی که شرکت ثبت کرده و روزنامه رسمی داره می تونه برای هرکسی که می خواد سابقه کاری درست کنه .
    سوال دومم اینه که الان روزنامه رسمیشون در نام مدیر عامل تغییر پیدا کرده اگه بتونم نامه بگیرم باید همون مدیر قبلی امضا کنن درسته ؟
    لطفا اگه ممکنه زود منو راهنمایی کنید .پیشاپیش ممنونم

    • امیر said,

      دسامبر 7, 2009 در 9:44 ب.ظ.

      الهام جان سفارت کانادا هیچ نیازی به بیمه ، قرارداد ، فیش حقوقی ندارد. فقط سابقه کار کفایت می‌کند اما باید کامل و جامع باشه.
      بله ، با یک شرکت سوری میشه سابقه کار جور کرد ، کاری که خیلی‌‌ها انجام دادند !!!!
      مدیر عمل فعلی‌ باید امضا کنه. چرا قبلی‌؟ فقط در جریان باشه که یک احتمال خیلی‌ کوچک داره که برای تائید ، باهاش تماس بگیرند.
      خوش باشی‌

  39. reza1100رضا said,

    دسامبر 7, 2009 در 7:50 ب.ظ.

    سلام اميرجان
    تا همينجا يك شيريني توپ طلبت . بقيه اش ماجرا داره كه اگه بشه ديگه شيريني بارونت ميكنم . منظورم اين ريسك عدم ارتباط رشته تحصيلي با شغل و دانشگاهي نبودن مدرك حسابداريه كه اگه قبول كنن ديگه عاليه. البته به فاطيما گفتم اگه بتوني اورال 8 بياري رو نظر آفيسر در مورد اينا اثر خواهد داشت. حالا قضا قدر زده شده 8 . حالا اگه اثر نگذاره و به مصاحبه بخوريم كله ام را ميكند.
    خوش باشي

    • امیر said,

      دسامبر 7, 2009 در 9:48 ب.ظ.

      ای بابا من فکر کردم که مدیکالت هم اومد ، هنوز نفرستادی؟؟؟!!!
      ببین رضا جان ملاک افیسر برای بررسی‌ پرونده ، سابقه کار هست و همسر محترمه هم که سرتیفیکیت‌های مختلفی‌ برای حسابداری دارند ، پس نگران نباش. آخر آخرش میدونی‌ چیه؟ یک سفر به سوریه و اول زیارت بعدش هم خرید سوغات و در آخرش هم یک مصاحبه کوچولو !!!! پس خیالت راحت باشه.
      خوش باشی‌

  40. باران said,

    دسامبر 7, 2009 در 11:44 ب.ظ.

    من یادمه که سفارت به محل کارم زنگ زد و با مدیرعامل صحبت کرد و از مدیرعاملم پرسید که چرا من بیمه نیستم؟؟؟ ولی مدیرعامل اینقدر قشنگ جواب دادند که سفارت کانادا را مجاب کرد. البته دو بار زنگ زدند! میخواستند مطمئن بشن که من آنجا کار میکنم یا نه؟؟؟
    خوش باشی امیر جان

    • امیر said,

      دسامبر 8, 2009 در 9:45 ق.ظ.

      باران جان قوانین از اون زمان خیلی‌ تغییر کرده. یادمه که زمانی‌ که من اقدام می‌کردم ، مدارک را دستی‌ به سفارت کانادا در تهران دادیم و فایل نامبر را هم همان موقع به ما دادند. اما الان سفارت کانادا در تهران هیچ کاری انجام نمیده. احتمال هر چیزی هست و باید آماده بود.
      خوش باشی‌

  41. مهتاب said,

    دسامبر 8, 2009 در 7:33 ق.ظ.

    سلام امیر جان
    من 2 روزه که با وبلاگت آشنا شدم و اطلاعات بسیار جامع و مفیدی گرفته ام واقعاَ ازت ممنونم که با این دقت، وقت میذاری و اطلاع رسانی می کنی.
    من لیسانس مامایی دارم که البته 13 سال از زمان گرفتنش می گذره، می خواستم بدونم آیا میتونم در کانادا یه مدرک پرستاری بگیرم؟ و محدودیت سنی نداره؟ و حداقل این دوره چند سال هست و آیا بعد از گذروندنش می شه روی کار پیدا کردن حساب کرد (با توجه به اینکه من الآن 37 سال دارم). یعنی واسه تحصیل مجدد دیر نیست؟ و برای تحصیل از ابتدا آیا دیپلم ایران کافیه یا باید لیسانس و ریز نمراتم را هم تایید کنم؟
    باز هم از این همه لطفی که به هموطنهات داری ممنونم

    • امیر said,

      دسامبر 8, 2009 در 9:54 ق.ظ.

      سلام مهتاب جان
      چرا نمیشه. هیچ محدودیت سنی‌ برای تحصیل و کار وجود نداره و هر زمانی‌ خود را واجد شرایط دیدی ، میتوانید اقدام کنید. تحصیل در رشته پرستاری ۴ ساله هست و در حال حاضر بازار کار خوبی‌ در کانادا برای این رشته وجود دارد.
      من یک پیشنهاد میدهم به شما ، با توجه به اینکه رشته شما مامایی بوده و با پرستاران دروس مشترکی داشتید و سابقه کار هم قطعاً دارید ، با یکی‌ از سازمان هایی که کار رجیستر کردن پرستاران را انجام میدهند (سایت مربوط به ایالت بریتیش کلمبیا را من در لینک‌هایم دارم) مکاتبه کنید و شرایط خود را باز گو کنید و شاید تعدادی از واحد‌های شما را قبول کنند و پس از گذراندن یک دوره کوتاه ، به عنوان یک Registered Nurse مشغول به کار شوید.
      خوش باشی‌

      • مهتاب said,

        دسامبر 8, 2009 در 4:20 ب.ظ.

        سلام ممنون از راهنماییت، اگه لطف کنی و لینک بریتیش کلمبیا رو بدی ممنون می شم، اما به نظرت گرفتن و ترجمه و تایید ریز نمرات مربوط به 13-14 سال پیش دردسرش بیشتر ار شروع مجدد از ابتدا نیست؟ در ضمن اگه از اول بخوام شروع کنم دیپلمم کفایت می کنه؟
        موفق و شاد باشی

      • امیر said,

        دسامبر 8, 2009 در 4:32 ب.ظ.

        لینکش در وبلاگم هست در قسمت پیوند‌ها . اینم لینکش:
        http://www.crnbc.ca
        ترجمه مدارک که درد سر نداره. اگر به خواهی‌ از اول بخونی‌ ، همان دیپلم کفایت میکنه. فقط در جریان باش که به نمره آیلتس هم نیاز دارنددر هر دو صورت.
        خوش باشی‌

  42. سارا said,

    دسامبر 8, 2009 در 1:12 ب.ظ.

    سلام

    ببخشید اگه اینقدر ازتون سوال می کنم ..
    من هنوز برای امتحان ثبت نام نکردم نمی دونم برای خرداد ماه از الان می شه اقدام کرد یا پر شده و دیگه اینکه اگه تا زمان ارسال مدارکم نمره مناسب رو کسب نکنم نمی دونم چی می شه و چقدر برای ارسال مجدد نمره آیلتس بهم وقت می دن ! چون امتیازاتم پایین هست باید برای آیلتس خیلی زحمت بکشم .
    الان بدون داشتن نمره آیلتس امتیازم 65 شده اگه همینجوری تشکیل پرونده بدم زیر امتیاز 67 فایل نامبر برام می فرستن یا اینکه پرونده رو رد می کنن ؟
    ممنون از کمکتون .

    • امیر said,

      دسامبر 8, 2009 در 2:27 ب.ظ.

      سارا جان من چون ایران نیستم ، اصلا اطلاعی از ثبت نام آیلتس ندارم. ولی‌ میتونی‌ هم سایت سازمان سنجش و هم آیلتس تهران را چک کنی‌ تا جواب سؤالت را بگیری.
      زمانی‌ که فایل نامبر اول را می‌گیرید ، در آن نامه اکیداً توصیه شده که کلّ مدارک را در یک نوبت ارسال کنید. البته اگر کسری مدارک داشته باشید ، از شما خواهند خواست که تکمیل کنید ولی‌ تلاش کن که تمام مدارک را آماده کنی‌ و به موقع بفرستی‌.
      بدون نمره آیلتس امکان نداره که امتیاز شما ۶۵ بشه. دوباره حساب کن ، اشتباه کردی.
      زمانی‌ که فرم‌ها را به سیدنی کانادا ارسال می‌کنید ، فقط کنترل میکنند که جزو ۳۸ شغل هستی‌ و آیا مین دیوتی را درست نوشتید یا نه. محاسبه امتیاز توسط سفارت کانادا در دمشق انجام می‌پذیرد.
      خوش باشی‌

  43. ريحانا said,

    دسامبر 9, 2009 در 11:26 ق.ظ.

    امير جان يه سئوال ديگه!
    همسر من در هنگام تحصيل مقطع كارشناسي همزمان به صورت تمام وقت در آموزشگاه تدريس مي كرده (يعني بعد از اينكه دوسال از درسش گذشته بوده و مدرك معادل فوق ديپلم داشته) و البته محل كارش در يه شهر ديگه به فاصله يك ساعت از شهر محل تحصيلش بوده! و ضمنا سابقه بيمه و فيش حقوقي هم نداره! اينم اضافه كنم كه مقداري از زمان تدريس همزمان با مرخصي تحصيلي و تعطيلات تابستان بوده كه ميشه با ارائه ريز نمرات اين ادعا رو براي افسر ثابت كرد.

    به نظر شما سابقه كار در زمان تحصيل اونم به صورت تمام وقت براشون جاي سئوال نداره؟ و اين سابقه كار رو قبول مي كنن؟
    با توجه به اينكه همسر من به فاصله يك سال بعد از فارغ التحصيلي به خدمت سربازي رفته زمان آزاد زيادي براي كار نداشتن. اگه سابقه هنگام تحصيل رو قبول نكنن امتياز كم مياريم.

    خوشحال ميشم نظر شما يا ديگر دوستاني كه اطلاعات دارن رو بدونم.

    پيشاپيش سپاس

  44. فرشته said,

    دسامبر 11, 2009 در 12:23 ب.ظ.

    سلام دوست عزیز
    من به ورشو ایمیل زدم ولی هنوز جوابی نیومده………با dhl هم صحبت کردم میگن چنین سرویسی داریم ولی شما باید زمان دقیق جواب نامه وشخصی رو که مامور DHL باید نامه را از اون تحویل بگبره بدونید……….که خوب من نمیدونم………..

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 1:36 ب.ظ.

      فرشته جان من باز هم امیدوارم که همین روز‌ها اون نامه به دستت برسه.
      اما باز هم باید منتظر جواب اونها باشی‌. از چه طریقی ایمیل زدی به آنها؟ حتما از طریق خود سایت cic ایمیل بزن تا جواب بدهند. مستقیم از خود ایمیل سفارت استفاده نکن ، چون ممکن هست که خیلی‌ دیر و یا شاید هم اصلا جواب ندهند. اگر یک هفته تا ۱۰ روز شد و جواب نگرفتی‌ ، دوباره ایمیل بزن.
      خوش باشی‌

      • فرشته said,

        دسامبر 11, 2009 در 10:36 ب.ظ.

        سلام
        ممنون که جوابمو دادی …فکر کردم از دست من وسوالاتم خسته شدید…..من از طریق ایمیل سفارت اقدام کردم چون دفعه قبل هم با همین ایمیل باهاشون تماس گرفته بودم…..در ضمن من ایرانم فقط برنامه خوابم مدتی که بهم ریخته…..

      • امیر said,

        دسامبر 11, 2009 در 11:45 ب.ظ.

        چرا فکر کردی از دست شما خسته شدم؟ جواب را که زود دادم. من هیچ موقع از پاسخگویی به سوالات خسته نمیشم. روزانه بین ۳۰ – ۴۰ تا سوال را دارم جواب میدم چه از طریق وبلاگ و در پست‌های مختلف و چه از طریق ایمیل. فقط مساله اینجاست که کار خودم هم هست و بعضی‌ موقع‌ها روزی یکبار بیشتر نمیتونم جواب بدم و اون هم آخر شب ما و نصف شب ایران هست.
        بماند ، خوش اقبال بودی که جواب گرفتی‌. منبعد سعی‌ کن از طریق خود سایت ایمیل را بفرستی‌ ، چون یک جورایی موظف به پاسخ گوئی خواهند بود. انشاالله خبر خوبی‌ خواهی‌ گرفت.
        خوش باشی‌

  45. نجمه said,

    دسامبر 12, 2009 در 10:52 ق.ظ.

    آقا امیر سلام
    در مورد امکانی که برای فرشته خانوم مطرح کرده بودید،از آنجائیکه من خودم هم می خواستم فردا که فرمها رو با DHLمیفرستم اینکارو بکنم، ولی متاسفانه دفترشون گفت چنین کاری نمیکنند . حالا می خوام بدونم آیا اداره مهاجرت کانادا با پست عادی برامون نامه میفرسته یا از پستی مشابه DHL استفاده میکنند.آخه واقعا به پست ایران هیچ اعتباری نیست.
    شاد باشید

    • امیر said,

      دسامبر 12, 2009 در 3:54 ب.ظ.

      نجمه جان مورد ایشان با شما کاملا متفاوت هست. مدیکال ایشان را ارسال کرده اند ولی‌ به دستشان نرسیده است و خواسته اند که مجددا صادر کنند و به این طریق دریافت کنند. شما با پست دی اچ ال مدارک را ارسال می‌کنید ، ۶۰ تا ۷۰ روز پس از دریافت مدارک شما ، از طریق ایمیل فایل نامبر و مابقی مراحل را به شما اطلاع خواهند داد.
      پس نیازی به پست برای بازگشت ندارید.
      خوش باشی‌

  46. نجمه said,

    دسامبر 12, 2009 در 4:23 ب.ظ.

    با سلام
    این موضوع که مورد فرشته خانوم با من کاملا متفاوت هست رو میدونم ، ولی من به طور کلی میخوام بدونم ، چون بهرحال در یک مرحله ای کار اداره مهاجرت یا ویزا آفیس برای ارسال نامه مدیکال یا چیزی مثل اون به پست نیاز داره و اون موقع من ترجیح میدم از پست معتبر تری برام ارسال بشه .اگه میشه نظرتون رو برام توضیح بدید.
    شاد باشید

    • امیر said,

      دسامبر 12, 2009 در 4:39 ب.ظ.

      نجمه جان فایل نامبر اول با ایمیل به دستت خواهد رسید.
      فایل نامبر دوم را که دمشق صادر میکنه توسط پست عادی ارسال میشه و هیچ کاری نمیتونی‌ بکنی‌.
      مدیکال و درخواست پاسپورت را در بعضی‌ موقع با ایمیل اعلام میکنند که آماده است و اون موقع میتونی‌ از دی اچ ال بخواهی برایت بگیره و بیاره.
      اگر نقص احتمالی‌ داشته باشه پرونده با نامه اطلاع میدهند.
      کلا باید دعا کرد که در این مدت تا اخذ ویزا پست و مامور پست در صحت و سلامت باشند و هیچ چاره‌ای نیست ، چون اصلا زمان‌ها دست تو نیست.
      خوش باشی‌

      • نجمه said,

        دسامبر 14, 2009 در 8:21 ب.ظ.

        آقا امیر سلام
        چطورین با زحمات ما ؟
        راستش همه فرمها آماده ارسال هستند فقط برای نوشتن آدرس روی لیبل ها تردید دارم . همسرم پیشنهاد میکنه برای کم کردن ریسک پست عادی و چون ما معمولا در ماه چند روز میریم سفر ، یک صندوق پستی از اداره پست کرایه کنیم . می خوام بدونم نظر شما چیه و میشه روی لیبل ها بجای آدرس منزل شماره صندوق پستی را نوشت؟

      • امیر said,

        دسامبر 14, 2009 در 11:53 ب.ظ.

        نجمه جان اولا که آدرس لیبل‌ها باید با آدرسی که توی فرم‌ها نوشتی‌ یکی‌ باشه.
        دوما ملاک ارسال نامه آدرسی هست که تو فرم‌ها نوشتی‌.
        سوماً در مرحله اول ، فایل نامبر را با ایمیل به شما اطلاع خواهند داد و این لیبل‌ها فرمالیته هست.
        خوش باشی‌

  47. امیر said,

    دسامبر 14, 2009 در 9:35 ق.ظ.

    سلام
    میخواستم ببینم اگر در طول 120 روز نشه مدرک ایلتس رو ارئه کرد ایا میشه ازشون زمان گرفت یا باید طبق گفته وکیلمون دوباره از اول درخواست فایل نامبر بکنیم و ادامه پروسه ممنون میشم اگر کامل توضیح بدید فقط مشکل ما ایلتسه چون بد شانسی به ژانویه هم خوردیم و سنجش امتحانش فقط سوم بهمن و ما 120 روزمون 24 بهمن تموم میشه

    • امیر said,

      دسامبر 14, 2009 در 12:31 ب.ظ.

      امیر جان کامنت شما در ۳ جای مختلف ثبت شده بود که من با اجازه تان ۲ تا از آنها را پاک کردم.
      نه دوست عزیز.
      شما مدارکتان را به همراه کپی‌ برگ ثبت نام آیلتس و یک نامه که به محض دریافت اصل مدرک ارسال خواهید کرد ، ارسال می‌کنید. فقط در جریان باشید که نباید این مدت خیلی‌ طولانی‌ باشه، حداکثر ۲۰ روز و به محض دریافت ، ارسال کنید.
      خوش باشی‌

  48. مارس 4, 2010 در 5:29 ق.ظ.

    نوشته خوبیه
    یکی از مواردی که من مشاهده کردم عدم حس همکاری در بین ایرانیان عزیز هست. امیدوارم که مهاجرین جدید به این مورد توجه داشته باشند.

    • امیر said,

      مارس 4, 2010 در 10:05 ق.ظ.

      ممنونم دوست عزیز. متاسفانه ایرانیان خارج از کشور حمیّت لازم را ندارند.امیدوارم که مهاجران آینده بذل توجه بیشتری داشته باشند.
      خوش باشی‌

  49. ali said,

    ژانویه 21, 2011 در 7:32 ق.ظ.

    سلام
    یکی از رشته های 6 امتیازی مورد نیاز کبک مترجمی است
    به نظرشما مترجمی زبان فرانسه به فارسی هم شامل این امر میشود با سپاس

    • امیر said,

      ژانویه 22, 2011 در 12:04 ق.ظ.

      علی جان من در مورد کبک اطلاعی ندارم.
      خوش باشی


پاسخی بگذارید

