واقعیت چیست؟ واقع بین کیست؟ – قسمت سوم

بعد از یک وقفه نسبتا طولانی‌ که دلایلی داشتم و کم و بیش اطلاع دارید ، اگر موافق باشید این سلسله مباحث را ادامه دهیم. قبل از آن مجددا اعلام می‌کنم که مطالب نوشته شده صرفاً مشاهدات من می‌باشد و تشخیص خوب یا بد بودن آن را به عهده مخاطبانم قرار میدهم و هیچ گونه اظهار نظری در این مورد نمیکنم. از طرفی‌ به یاد داشته باشید که خوب و بد بودن خیلی‌ از مسائل یک امر کاملا نسبی‌ هست و هیچ زمانی‌ نمیشه در این مورد نظر قاطع داد.
در این قسمت می‌خوام به بعضی‌ از مسائل پیش روی هر مهاجر از لحاظ اجتماعی و عرفی اشاره کنم.
بطور کلّ جوامع اروپایی و امریکأیی از لحاظ فرهنگی‌ و برخورد‌های اجتماعی کاملا با جامعه ما و کلا جوامع شرقی‌ متفاوت هست. من در طول این چند سال اقامت ، حتی یک مورد تشابه را هم نتونستم پیدا کنم. حتی اگر وارد کامیونیتی‌های مهاجران هم شوید ، باز هم این اختلافات را شاهد خواهید بود.
به اعتقاد من کسانی‌ که پس از مدتی‌ که مهاجرت نمودند و احساس سرخوردگی میکنند ، یکی‌ از دلیل عمده آن مسائل اجتماعی هست. از طرز لباس پوشیدن ، رانندگی‌ ، برخورد در محیط کار ، صحبت کردن و …….. خیلی‌ چیز‌های دیگر ، اختلافات فاحشی را شاهد خواهید بود. اختلافاتی که بعضاً در فرهنگ ما از آن به نیکی‌ یاد نمی‌شود.
بزرگترین اشتباهی‌ که یک مهاجر که در طول عمر خود ممکن هست انجام دهد این هست که فکر کند با ورود به کشور جدیدش ، وارد بهشت شده است !!! مشکلاتی که قبلا با آن دست و پنجه نرم می‌کرده را دیگر نخواهد داشت و همه چیز عالی‌ است. بله ، مسائلی‌ که از دید شما مشکل هست را با ورود به کشور جدید نخواهید دید و به یکباره محو خواهد شد ، اما با مسائل جدیدی روبرو خواهید شد که هیچ گونه تجربه قبلی‌ نداشته اید و شاید اگر کمی‌ نتوانید به خود اتعطاف دهید ، به یک معضل تبدیل شود.
مثال ‌های خیلی‌ زیادی میشه زد که شاید برای دوستانی که در حال حاضر در ایران ساکن هستند ملموس نباشه و در آینده نزدیک شاهد آن خواهید بود ، انشاالله. من توصیه می‌کنم که سعی‌ کنید این موارد را بیابید و برای خود تجزیه و تحلیل کنید و خود را آماده کنید.
چند نمونه که میشه گفت خاصه جوامع اروپایی و امریکأیی هست را مثال میزنم تا مساله جا بیفته:
۱- با ورود به کشور مقصد ، آن حجم وسیع‌ و بالای موتور و موتور سوار به یکباره محو خواهد شد. با آرامش خیال در خیابان و کوچه قدم میزنید بدون آنکه نگران باشید که در پیاده رو با یک موتوری تصادف کنید و خدا‌یی نکرده سر از بیمارستان در بیاورید و‌ یا کیف شما توسط یک موتوری ربوده شود. چیزی که من واقعا از آن لذت میبرم اما در عوض آمادگی این را داشته باشید که هر لحظه ممکن است توسط یک سگ لیسیده شوید !!! باید یاد بگیرید که سگ در این جوامع حق زندگی‌ دارد و از حقوق خاصی‌ هم برخوردار هست. البته کاملا اهلی و مهربان هستند ولی‌ خب شاید خیلی‌‌ها بترسند و بدشان بیاد ، اون رو دیگه کاری نمیشه کرد.
۲- شمایی که اگر یک فیلم از ماهواره داره پخش میشه و صحنه‌ای را نشان میدهد که یک زن و مرد در حال بوسیدن همدیگر هستند ، بخاطر جلوگیری از انحراف فکری فرزندتان ، بلافاصله کانال را عوض می‌کنید ، به یاد داشته باشید که پس از ورودتان به کشور جدید ، فرزند شما به کرات با این صحنه‌ها به صورت کاملا زنده در خیابان برخورد خواهد کرد. و آن موقع هست که سیل سوالات روانه شما شود. پس سعی‌ کنید خیلی‌ محیط خود را بسته نگاه ندارید که ممکن هست عواقب ناخوشایندی داشته باشد.
۳- به اعتقاد من ما ایرانی‌‌ها در بین تمام ملیت‌ها خیلی‌ خاص هستیم ، خیلی‌ خیلی‌. و این خاص بودن شدیدا در اینگونه جوامع نمود پیدا می‌کند. خیلی‌ اهل رفت و آمد با هم نیستیم ، از یک دیگر فراری هستیم ، فکر می‌کنیم که طرف می‌خواد سرمون را کلاه بگذرد ، دروغ که دیگه نگو و نپرس !!! و شدیدا – متأسفانه – متظاهر. خانومی هست که بخاطر مکه رفتن و حاج خانوم بودند ، در خیابان و بخاطر اینکه در محیطی‌ قرار دارد که ممکن است توسط دیگر ایرانی‌‌ها دیده شود ، همیشه با حجاب هست. همین خانوم از شانس بدش در یک محیط کاملا غربی – استخر – توسط یک ایرانی‌ با بیکینی دیده شده است !!! متأسفانه خیلی‌ با هم رو راست نیستیم علیرغم اینکه دنیایی از ادعا وجود دارد !!!
البته هندی‌ها هم من دیدم که دروغ زیاد میگن و شدیدا فضول هم هستند ، ولی‌ خوب شاید خیلی‌ پر مدعا نباشند.
۴- فرهنگ و قوانین رانندگی‌ بسیار بسیار متفاوت هست. اگر کسی‌ ۲۰ سال در ایران رانندگی‌ کرده باشد ، ۲۰ دقیقه هم نمی‌تونه اینجا رانندگی‌ کنه !!! هیچ عجله ‌ای نباید داشته باشید ، فاصله سپر جلوی ماشین شما با سپر عقب ماشین جلو باید ۳-۴ متر باشد نه به اندازه ضخامت یک برگ کاغذ !!! وقتی‌ به ماشینی که از فرعی بیرون میاد چراغ میزنید معنی‌ آن این نیست که نیا که من دارم میام !!! چراغ زدن همانا و راه افتادن آن ماشین همانا !!! این قانون هست.
۵- به اعتقاد من تهران به مراتب از پایتخت خیلی‌ از کشور‌های اروپایی تمیزتر هست !!! آخر شب ، شهر به یک زباله دان بزرگ تبدیل میشود !!! البته صبح روز بعد آثاری از این همه زباله وجود نخواهد داشت. در این مورد خیلی‌ راحت هستند و هر زمانی‌ که اراده کنند زباله خود را بیرون می‌ریزند.

این جور اختلافات خیلی‌ خیلی‌ زیاد هست که اگر بخواهیم من و دوستانی که در خارج ساکن هستیم بنویسیم ، مثنوی هفتاد من خواهد شد !!!

فقط این را بدانید‌ ، در طول زندگی‌ در خارج از کشور با مواردی بر خواهید خورد که بسیار ناخوشایند هست و هم چنین مواردی که بسیار خوشایند. اگر واقع بین باشید ، قابلیت انعطاف داشته باشید و هدفی را برای خود تعریف کرده باشید و تلاش کنید که به هدف خود برسید ، همه چیز را زیبا می‌بینید ، چرا ؟ چون فکرتان از بسیاری از مسائل فارغ هست.

تا بعد …………… .

خوش باشید

36 دیدگاه

  1. مامان دریا said,

    ژوئن 2, 2010 در 4:32 ب.ظ.

    دوست عزیز انصافا من با 4 مورد اولیه برخورد کردم
    علی الخصوص که دختر کوچیکم تو مترو دید که یه دختر پسر در حال بوسیدن هم بودند با تعجب با انگشت به خواهرش نشونشون داد و خلاصه هر دو زل زدند بهشون و بقیه مسافران هم بیشتر از رفتار دخترکوچولوای من تعجب کردند و خندیدند تا اون زوج

    • امیر said,

      ژوئن 2, 2010 در 9:19 ب.ظ.

      بله این مسائل کاملا عادی هست. ولی‌ خوب ما با آن بیگانه هستیم.
      خوش باشی‌

  2. saeid said,

    ژوئن 2, 2010 در 5:15 ب.ظ.

    سلام امیر جان
    خواستم سلامی عرض کنم و بگم کاملا موافقم. متاسفانه خیلی ها از خارج برای خودشون یک بهشت میسازند، البته اگر کسی به دنبال آرامش روحی در خارج هست حتما به اون خواهد رسید آرامشی که حاضر نیستی با هیچ چیز عوضش کنی و همین باعث میشه کم و کاستی ها رو کمتر حس کنی .
    شاد باشید

    • امیر said,

      ژوئن 2, 2010 در 9:22 ب.ظ.

      ممنونم سعید جان. بعضی‌ موقع‌ها – البته به ندرت – مسائلی‌ پیش میاد که من میگم صد رحمت به ایران !!! ولی‌ اینجا را به مراتب بیشتر می‌پسندم.
      خوش باشی‌

  3. فريد said,

    ژوئن 3, 2010 در 4:32 ق.ظ.

    با سلام
    مثل اينكه دكان مهاجرت تغطيله و همه در حال اين پروسس دارن پوست مي اندازند قرار بود از اول ماه مي اين كشتي مهاجرت تكاني بخوره و خلاصه يه جورائي بشه اما نه دروغ سيزده امير خان كار ساز بود و نه اطلاعيه هاي داده شده مبني بر تغيير مشاغل ، مهاجرين عزيز هم كه مراحل اوليه را طي كرده اند و منتظر مديكال يا مصاحبه يا … ممكن است با تغيير مشاعر روبرو بشند. اينا رو گفتم كه بلكم فرجي بشه وگرنه هيچ مقصودي نداشتم.
    امير جان من با شما كاملا موافقم كه فرهنگ اجتماعي در ايران با خارج از ايران فرق دارد اما خوب ما ايرانيها هر چقدر بد باشيم يك نكات مثبتي داريم كه من در اكثر وب سايتها و يا گزارشات داده شده از وضعيت مهاجران خارج از كشور شنيده ام كه بخاطر همين خصوصيات در مدت كوتاهي رشد خوبي داشته اند .
    اما يك مطالبي هست كه شما به آنها نپرداخته ايد ، و من فكر مي كنم در اينجا نياز است كه آنها هم در نظر گرفته شوند.
    اول اينكه مي گوئيد ايرانيهائي كه به خارج مهاجرت مي كنند همديگر رو تحويل نمي گيرند و از هم گريزانند خوب عزيز من مگر تو خود ايران كه بودند خيلي قربان صدقه هم مي رفتند كه حالا از هم گريزانند فكر نكنم و شما هم مطمئن باش كه در ايران مردم خيلي كمتر همديگر رو تحويل مي گيرند تا در خارج تازه با اين داستانهائي كه من مي شنوم مطمئن مي شوم كه وضعيت تحويل گيري در خارج بهتر است.
    البته من در باره دروغ گوئي زياد معتقد نيستم كه مردم ايران چه در داخل و چه در خارج از ايران دروغ گوئي بكنند زيرا هم در دين اسلام هم در آئين زرتشت و هم در جامعه يعني خانواده اين موضوع هميشه مضمت مي شده و نهي شده اما خوب بنا بدلايلي كه خود شما مي دانيد يعني شرايط اجتماعي مردم در ايران خيلي پنهان كاري مي كنند يعني سعي مي كنند رازهاي نهانشان نهان بماند و اين با دروغ گوئي خيلي فرق دارد ،
    اينهم فكر مي كنم در جامعه جديد با احساس امنيتي كه بايستي در ذهن مهاجر ايجاد شود بمرور زمان برطرف مي شود مگر اينكه برنامه اش براي زندگي در خارج موقتي باشد كه اونوقت از ترس بازگشت به ايران و همان چيزهائي كه خودت مي داني ممكن است برايش اتفاق بيافتد بازهم باين پنهان كاري ادامه دهد كه بنظر من منطقي است بالاخره همه دنبال يك زندگي بي دردسر هستند .
    خوب مثل اينكه نظر من از پست شما بيشتر شد ببخشيد، ديدم سرت خلوت شده يهو جو گير شدم ، خوش اومدي

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 3:58 ب.ظ.

      ممنونم از کامنتت فرید جان. نوشتن در مورد این مسائل لازمه آن این است که کاملا بحث را باز کرد تا خدا‌یی نکرده برداشت اشتباه نشود ، لذا:
      ۱- من هیچ زمانی‌ ، تاکید می‌کنم ، هیچ زمانی‌ نگفتم که ایرانی‌‌ها بد هستند.
      ۲- من وقتی‌ میگم ایرانی‌‌ها از هم گریزان هستند ، با ایران مقایسه نمیکنم. نسبت به دیگر ملیت‌ها که در خارج از کشورشان ساکن هستند ، این خصیصه را دارند. امکان نداره که ۲ تا چینی‌ در خیابان همدیگر را ببینند و با هم خوش و بش نکنند. اما ایرانی‌‌ها ، طرف دیگر را نگاه میکنند که یعنی‌ «من ندیدمت». فرید جان من ملیت‌های مختلف را که باهاشان در ارتباط بودم را با هم مقایسه می‌کنم نه اینکه به خواهم صرفاً در مورد ایرانی‌‌ها بگم.
      ۳- همانطور که شما اشاره کردید راز داری با دروغ گوئی کاملا تفاوت داره و من دقیقا منظورم دروغ گوئی بود !!! فکر نمیکنم وقتی‌ از کسی‌ در خارج از کشور سوال کنید که «محل کارت کجاست؟» و پاسخی که میشنوید خلاف واقعیت باشد را مصداق راز داری بدانید‌!!! و یا …….. خیلی‌ چیز‌های دیگر که خیلی‌ خیلی‌ کم اهمیت هست ولی‌ پاسخ‌های خلاف واقعیت میشنوید.
      فرید جان هیچ لزومی نداره که هر «راستی‌» را همه بدانند ، ولی‌ دلیلی‌ هم نداره که به راحتی‌ دروغ گفت. ببخشید من نمیتونم قبول کنم که بجای جمله» ببخشید محرمانه هست» ، دروغ گفت و بعد هم توجیه کرد.
      باز هم ممنون.
      خوش باشی‌

  4. سپيده said,

    ژوئن 3, 2010 در 5:06 ق.ظ.

    سلام

    براي من خيلي جالب بود من هميشه شنيده بودم كه اونها خيلي ادمهاي سردي هستن واصلا اهل رفت وامد نيستن و ادم ودق ميدن و بر عكس ايراني ها خيلي با محبت و گرم هستن پس با اين صحبت شما احتمالا اين هم جز دروغهاي بوده كه گفته ميشه

    كاش مي تونستي بيشتر مثال بزني تا قابل لمس بشه باز هم ازت ممنونم

    مرسي

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 4:36 ب.ظ.

      نه سپیده جان به اعتقاد من اصلا سرد نیستند ، تازه انگلیسی‌ها به خشک بودن شهره هستند !!! سعی‌ می‌کنم باز هم مثال بزنم که مساله کاملا باز بشه.
      خوش باشی‌

  5. ستاره said,

    ژوئن 3, 2010 در 7:19 ق.ظ.

    سلام امیر جان. خوشحالم که ماه می تموم شد. و خوشحالم که مشکلت برطرف شد. مثل همیشه از خوندن مطالب مفیدت لذت می برم. موفق باشی

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 4:40 ب.ظ.

      ممنونم ستاره جان از لطفت.
      خوش باشی‌

  6. سان said,

    ژوئن 3, 2010 در 7:37 ق.ظ.

    سلام امیر عزیز
    انصافا همیشه یه جوری مینویسی که آدم مجبوره ! تا آخرش رو بخونه. واقعا مطالبت ارزش خوندن داره و از دیدگاه جالبی به مسائل نگاه می کنی. لطفا به این کار ادامه بده. مرسی

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 4:42 ب.ظ.

      ممنونم دوست عزیز. خوشحالم از اینکه مورد پسند هست.
      خوش باشی‌

  7. پژمان said,

    ژوئن 3, 2010 در 8:40 ق.ظ.

    سلام آقا امیر.

    بسیار خوشهال شدم که باز هم از اون پستهای قشنگتون رو خوندنم.

    پس به عبارتی باید درجه انعطاف پذیری ما چیزی در حدود ژله باشه D: . درسته؟

    به نظر من مشکل اکثر مهاجران همین نداشتن انعطاف هستش . و نکته قابل توجه اینجاست که همین عدم انعطاف باعث گرفتن تصمیم مهاجرت میشه وگرنه اگر کسی انعطاف لازم رو برای محل زندگی حاضر خودش داشت صد در صد همون کشور خودش براش دلپذیر بود و برای این مهاجرت میکنه که بتونه جامعه دیگری رو مطابق با انعطاف پذیری خودش پیدا کنه.

    این فقط نظر منه.

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 4:48 ب.ظ.

      ژله !!!! نه بابا چه خبره مگه.
      از یک زاویهٔ دیگه اگر به مساله نگاه کنیم ، کاملا حق با شماست. اما شما برای داشتن آرامش فکری و اعصاب آرام و راحت ، هر چقدر هم انعطاف داشته باشید ، با این ابزار نمیتونید به آن برسید.
      خوش باشی‌

  8. shida said,

    ژوئن 3, 2010 در 5:14 ب.ظ.

    امیر خان من همه چی رو میتونم تحمل کنم الا تحمل یک سگ چی برسه به اینکه نزدیکم بشه راستش نسبت به حیوانات فوبی دارم و این ترسم متاسفانه به پسرم هم منتقل شده .خدا به دادمون برسه

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 5:20 ب.ظ.

      چاره ‌ای نیست. باید تحمل کنید.
      خوش باشی‌

  9. هستی said,

    ژوئن 3, 2010 در 9:25 ب.ظ.

    سلام امیر آقا
    خواستم بپرسم اگه پرونده ریجکت بشه آیا می شه از مانی اوردر سابق دوباره برای بازکردن پرونده استفاده کرد؟دیگه اینکه مانی اوردر به نام من صادر شده برای نقد کردنش حتما باید برم سوریه ؟
    ممنون می شم جواب بدید.

    • امیر said,

      ژوئن 3, 2010 در 9:49 ب.ظ.

      هستی‌ جان اونی‌ که الان شما دریافت کردی مانی اردر نیست ، چک برایت صادر کرده اند. بله باید رفت سوریه نقد کرد و یا به صرافی‌ها بدهی‌ که آنها هم کارمزد خود را کسر میکنند. البته تا آنجا که یادم هست پرونده اول شما از سیدنی ریجکت شد و نباید چک صادر میشد !!! شاید در مورد موضوع دیگری صحبت میکنی‌.
      خوش باشی‌

  10. صحرا said,

    ژوئن 4, 2010 در 5:31 ق.ظ.

    سلام امیر جان
    ممنون از مطلب خوبت.
    به نظر من یکی از ایرادات اصلی جامعه ایرانی عادت قضاوت کردن درباره مردم است. همین است که مردم را به تظاهر می کشاند. برای مثال خانومی که در ایران در یک خانواده مذهبی بوده و محجبه بوده اگر برود آنور و به هر دلیلی بی حجاب شود حتی اگر سنگین باشد مردم درباره اش قضاوت می کنند که فلانی چه زود خودشو باخت یا آب نداشت وگرنه شناگر ماهری بود و هزار و یک حرف ناجور دیگر. حالا اگر حجابش را حفظ کند اونوری ها شروع می کنند درباره اش قضاوت که این از طرفدارهای حکومت است. لابد با دزدی به اینجا رسیده است و ….
    متأسفانه این قضاوت ها بیشتر هم در پشت صحنه اتفاق می افتد و لذا مردم از رفت و آمد با بکدیگر می ترسند و بیزار می شوند.
    اگر دست از قضاوت کردن مردم برداریم و به احترام اینکه هموطن و همزبان هستیم با یکدیگر رفت و آمد داشته باشیم و هوای هم را داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می شود.
    راستی امیر خان آیا فرستادن ترجمه قراردادها برای دمشق لازم است؟ می شه پست «یه سوال در مورد ترجمه مدارک» من را جواب بدهید. ممنون.

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 4:11 ب.ظ.

      ممنونم صحرا جان. بله ، مشکلات و مسائل زیادی هست و شدیدا در جوامع اروپایی نمود پیدا میکنه که حقیقتش خیلی‌ نمیشه بازش کرد ، چون ممکن هست دلخوری به وجود بیاد.
      در پست خودت جواب میدم.
      خوش باشی‌

  11. نادر said,

    ژوئن 4, 2010 در 5:41 ق.ظ.

    سلام
    خيلي خوشحالم كه دوباره برگشتين
    من تو ماه 9 هستم(دارم فارغ ميشم ديگه)اما هنوز received by visa office هستم آيا اين زمان طبيعيه؟ و احتمالا اگر همين الان هم in process بشم يك سال تا دريافت ويزا (اگه هيچ مشكلي پيش نيايد) طول ميكشه.بنظر شما چيكار كنم ؟ من روي 12 ماهي كه دولت كانادا گفته بود حساب كرده بودم.كم كم دارم تصميم ميگيرم براي نيوزلند هم اقدام كنم.

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 4:15 ب.ظ.

      در حال حاضر ، متأسفانه طبیعی هست. نیوزلند شرایطش راحت نیست. به اعتقاد من کمی‌ بیشتر صبور باشید.
      خوش باشی‌

  12. مامان صبا said,

    ژوئن 4, 2010 در 12:29 ب.ظ.

    سلام اميرخان
    من در پست قبلي در مورد مديكال و مسافرت پرسيده بودم و شما جواب داديد كه هر جاي دنيا باشم ميتوانم انجام دهم. اگر من نخواهم در كشور ديگري مديكال را انجام دهم بايد چكار كنم؟ آيا ميشود بعد از رسيدن مديكال نامه اي به سفارت بزنيم و موضوع را توضيح دهيم و بخواهيم كه دوباره مديكال را صادر كنند؟ اصلا از زمان رسيدن نامه مديكال تا انجام آزمايشات چقدر وقت داريم؟ اگر ممكن است حالات مختلف را بيان كنيد و ما را از استرس نجات دهيد.

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 4:18 ب.ظ.

      چرا؟؟؟؟!!!!! همه دنبال این هستند که زودتر ویزا را بگیرند ، شما می‌خواهید به تاخیر بندازید!!!
      ببینید زمانی‌ که مدیکال را ارسال میکنند به شما اغلب ۶۰ روز مهلت میدهند تا نتیجه را ارسال کنید ، اگر دلیل محکم داشته باشید میتونید مدیکال را باطل کنید و تقاضای صدور مجدد آن را در چند ماه بعد نمائید. این دلیل شما متأسفانه محکمه پسند نیست و قبول نخواهند کرد.
      خوش باشی‌

  13. هستی said,

    ژوئن 4, 2010 در 12:36 ب.ظ.

    آقا امیر سوالمو کاملتر می پرسم
    من فرمها رو که پر کردم و فرستادم به سیدنی الان متوجه شدم که یک اشکال اساسی در قسمت مین دیوتی دارم و حتما برمی گردونن الان دقیقا 40 روزه که فرمها رو فرستادم اما هنوز برنگشته اما چون تاریخ رو اشتباه زدم حتما برمی گردونن حالا می خوام بدونم که وقتی برگرده مانی اوردری که من همراه مدارک فرستاده بودم رو همونو پس می فرستند یا اینکه چک جدید صار می کنن و اگه مانی اوردر رو برگردونن من همونو دوباره برای تشکیل پرونده دوباره می تونم استفاده کنم ؟

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 4:26 ب.ظ.

      چشم هستی‌ جان من جواب میدم اما لطفا شما هم من را بعدش روشن کن که قاطی‌ کردم !!!
      اگر بنا به هر دلیلی‌ فرم‌های شما توسط سیدنی برگشت داده شود ، عیناً تمام مدارکی که ارسال کردید برخواهد گشت ، از جمله مانی اردر یا درفت یا ….. .
      بلافاصله میتونی‌ مجددا مدارک را ارسال کنی‌ و از همان مانی اردر یا درفت یا ….. هم میتونی‌ استفاده کنی‌ ، فقط به شرطی که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشه. انشاالله که روشن توضیح داده باشم.
      حالا چرا من قاطی‌ کردم !!! تا آنجا که یادم هست شما سال گذشته اقدام کرده بودید و چون مشکل در مین دیوتی داشتید بعد از چند ماه فرم‌ها برگشت داده شد و در نهایت تصمیم گرفتید که از خدمات مشاور استفاده کنید ، و کردید. و فکر می‌کنم که فایل نامبر اول خود را هم گرفته بودید. حالا نمیدونم اشتباه می‌کنم یا نه !!!
      خوش باشی‌

  14. مهتا said,

    ژوئن 4, 2010 در 5:45 ب.ظ.

    سلام آقا امیر
    با عرض هزاران تشکر بخاطر تجربیانی که در اختیار ما میذارید
    من یک هفته پیش یک سوال از شما پرسیدم – گفتم که با مدرک آیلتس امتیازم شده 66 امتیاز و مدارکم رو به همون صورت ارسال کردم چون مهلت 120 روزه ام تمام شده بود. امروز متوجه یه نکته امیدوار کننده شدم. اینکه من یک فوق دیپلم دارم – بعدش بصورت نا پیوسته لیسانس گرفتم – یک مدرک فنی حرفه ای آشپزی هم دارم و هر سه تای این مدارک رو ارسال کردم. الان از دید شما نمره مدرک تحصیلی من چند حساب میشه؟ در واقع من به تمام این مدارک 20 امتیاز داده بودم که کل امتیازم شد66 و اگه بیش از 20 امتیاز به این مدارک بدن مشکل من حل میشه. مدت کل تحصیل من هم تا لیسانس 16 سال هست. خیلی ممنون میشم نظرتون رو بدونم.
    با تشکر
    مهتا

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 10:03 ب.ظ.

      مهتا جان حیف که نمیشه اما ‌ای کاش من افیسر پرونده شما بودم !!! پارتی بازی‌ می‌کردم و کلی‌ امتیاز به شما میدادم.
      والا ……………………… نمی‌خوام نا امیدت کنم ، اصلا ……………… !!!!!!!!!!!!! موندم که چی‌ بگم ……………… !!!!!!!!!
      اما …………….. ، امیدوارم که برای تحصیلات به شما ۲۲ امتیاز بدهند.
      خوش باشی‌

  15. هستی said,

    ژوئن 4, 2010 در 8:57 ب.ظ.

    امیر جان این مشکل یکی از دوستان هست که با شما درمیون گذاشتم و ممنون از پاسختون . فقط مگه مانی اردر 3 ماه اعتبار نداره ؟

    • امیر said,

      ژوئن 4, 2010 در 10:09 ب.ظ.

      ممنونم هستی‌ جان. این چند وقت شدیدا مشکل داشتم و فکر کردم که حافظه‌ ام را هم از دست داده‌ام !!!!
      کی‌ گفته مانی اردر اصلا اعتباری هست ؟؟؟!!!! اگر بیشتر از ۶ ماه از صدور آن گذشته باشد ، نقد کردن آن راحت نیست و اغلب ترجیح میدهند که مانی اردری را قبول کنند که تاریخ آن از ۶ ماه فراتر نرفته باشد.
      خوش باشی‌

  16. maedeh said,

    ژوئن 5, 2010 در 5:53 ق.ظ.

    ba salami dobare rastesh man az tarighe QUEBEC eghdam kardam va mosahebe ham ghabol shodam va az 2AUG 2009 MONTAZERE MEDICAL HASTAMvali soali ke dashtam ine ke man az tarighe name file number federal ro daryaft nakardam va az mahe july ke vakilam madarek ro ferestad ta DEC khabari nashod on moghe man yek name neveshtam va dadam be dosti ke miraft syria ,,on bord sefarat ,,onja file numbere mano faghat shomarasho neveshte bodan roye kaghaza va tarikhe daryafte madarek ro NOV zade bodan dar hali ke start parvande man dar site 2 AUG zade shode …rastesh man khodam gij shodam in momkene ke on tarikhe ke dar site zade shode baraye shoro process parvande eshtebah bashe rastesh ye kam delhore daram ke on tarikh chiye ke khode sefarat zade va tarikhe darj shode chiye
    mamnon misham age javab bedid

    bazam mamnoonam az shoma

    • امیر said,

      ژوئن 5, 2010 در 1:14 ب.ظ.

      مائده جان زیاد روی این تواریخ تکیه نکن ، ممکن هست که اشتباه نوشته باشند. آن چیزی که اصل هست همان هست که توی سایت نوشته شده است.
      خوش باشی‌

  17. هستی said,

    ژوئن 5, 2010 در 11:27 ق.ظ.

    امیر جان این سوالو از یکنفر دیگه ای هم پرسیده بودم و به این این جوابو داد
    برای شما چک جدید صادر می شود. این چک را معمولا بین ۴ تا ۶ هفته بعد از اینکه اگر خدای نکرده ریجکت شدید برایتان ارسال می کنند. راستش نمی دانم آیا می شود این چک را مجدد برایشان فرستاد یا نه، چون به هر حال در وجه شماست. اگر بتوانید آن را خرد کنید و مجدد پول را پرداخت کنید بهتر است. در مورد اینکه چک را چگونه در ایران خرد کنید بهتر است سری به صرافی ها بزنید، شاید راه حلی پیش پایتان بگذارند. اگر وکیل داشته باشید خودش ترتیب خرد کردن چک را می دهد.

    حالا بالاخره چک صادر می کنن یا مانی اوردر خودمونو پس می دن !
    شرمنده از اینهمه سوال

    • امیر said,

      ژوئن 5, 2010 در 1:24 ب.ظ.

      هستی‌ جان اگر مدارک از سیدنی برگشت داده شود ، همان مانی اردر یا درفتی که ارسال کرده اید را به خودتان برمیگردانند. اما اگر مدارک از طریق سفارت ریجکت شود ، سفارت برای شما چک صادر می‌کند و اگر بخواهید دوباره اقدام کنید ، باید دوباره مانی اردر یا درفت تهیه کنید و آن چک صادر شده توسط سفارت کارایی ندارد.
      خوش باشی‌

  18. صحرا said,

    ژوئن 7, 2010 در 4:48 ق.ظ.

    سلام دوباره
    مرسی که جوابم رو دادین

    • امیر said,

      ژوئن 7, 2010 در 5:19 ب.ظ.

      خواهش می‌کنم.
      خوش باشی‌


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: