داستان کاریابی در کانادا !!! (قسمت دوم)

کجا بودیم؟ تا اینجا بودیم که ما ایرانی ها از آن بخش بزرگ ۸۰ درصدی مشاغل پنهان ، سهمی نداریم و یا خیلی ناچیز است. چرا؟
دوستانی که در کلاس و یا دوره های مختلفی که برای تازه مهاجران برگزار میکنند تا آنها با مارکت شغلی کانادا آشنا شوند و یا رزومه و کاور لتر مناسب تهیه کنند ، شرکت نموده اند ، شاهد هستند که خیلی خیلی بندرت شما در این دوره ها چینی میبینید. چرا؟
چون اصلا چینی ها به این دوره ها نیازی ندارند و در بدو ورود با کمک و یاری هموطن خود ، مشغول میشوند.
در عوض ، ایرانی ها در این دوره ها از سر و کول هم بالا میروند !!!

یک مورد دیگه ، زمانی که به عنوان یک مهاجر وارد کانادا میشوید ، تمام کسانی که در روزهای اول با شما آشنا میشوند و با هم , هم کلام میشوید ، اغلب توصیه های مشترکی برای شما دارند.
یعنی شما هر هموطنی را ببینید و ایشان متوجه شوند که تازه وارد هستید ، به شما توصیه میکنند که برای یافتن شغل فلان جا روید ، در فلان کورس شرکت کنید ، در فلان دوره شرکت کنید ، و ………… . که تمام این توصیه ها مشترک هست . محض رضای خدا ، امکان نداره ، محاله ، غیر ممکن هست که شما از هموطنی بشنوید که «من فلان جا کار میکنم ، فردا بیا آنجا هم سری بزن».
مشاغل ما ایرانی ها کاملا پنهان هست ، جزو همان ۸۰ درصد !!! ، و چون وارد شدن به آن بخش ، به داشتن نتورکینگ قوی نیاز هست ، از این بخش عظیم ، به لطف ایرانی بودن ، هیچ سهمی نداریم.
مگر آنکه بگردیم و یک کانادایی را پیدا کنیم ، که آن هم خیلی خیلی سخت هست.

البته این فقط مربوط به ایرانی های مقیم کانادا نمیشود ، در بریتانیا هم همین داستان بود.

میدونید منطق این بزرگواران چیه؟
«من پدرم در اومده تا کار پیدا کردم ، همینجوری راحت به یارو بگم بیاد اینجا؟ بگذار کمی بیکار باشه تا حالش جا بیاد». باور کنید که من دقیقا این جمله را به کرات شنیدم.

یادش بخیر ، در بریتانیا که بودم ، دست ۳ نفر را گرفتم و بردم همانجایی که کار میکردم ، الان دارم دنبال یک همچین دستی میگردم.
بیخیال …….. .

در پست بعد به آن ۲۰ درصد مابقی که خیلی حساس هست و ظرافت خاص خوش را دارد ، اشاره خواهم کرد. انشاءالله.

خوش باشید

پی نوشت:
۱- لطفا کسی انگ تخریب نزنه ، کاملا واقعیت داره و فقط آن چیزی که هست را میگم. دنبال به به و چه چه الکی هم نیستم. قطعا اگر با من آشنا باشید ، میدانید که خدمت تک تک ایرانی ها و هموطنم ارادت دارم و حداقل عملکردم این را نشان میدهد ولی آدمی که بخواهم چشمم را به واقعیت ها ببندم ، نیستم.
۲- یکی از دوستان عزیزم به مورد خوبی اشاره فرمودند که جا داره در اینجا کمی اصلاح کنم که ، علی قول مشاوران کاریابی محترم در ونکوور ، داستان ۸۰ درصد مشاغل پنهان و ۲۰ درصد مشاغل آگهی شده ، در کل کشور ملموس میباشد و وجود دارد. اما تجربیات من تا به امروز فقط در مورد ونکوور هست و شاید در دیگر شهر ها داستان به نحوی دیگر باشد.

33 دیدگاه

  1. هالی said,

    آوریل 22, 2011 در 11:30 ب.ظ.

    سلام امیر. من برنامه داشتم که جولای بیام کانادا ولی حالا خیلی خوشبین نیستم. من اینجا معلم هستم که اگر بیام باید کارم رو ول کنم. 3 سال دیگه که کار کنم ukمی تونیم citizenبشیم. همیشه فکر می کردم کانادا بهتره. برای معلمی باید تو کانادا license بگیرم که اجازه کار داشته باشم. یه سوال. من مدارک تحصیلی ایران رو می تونیم کانادا بدم که واسم ترجمه کنن یا باید از ایران دانشگاه بفرسته؟ من اصل مدارک رو دارم. مرسی.

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 8:51 ق.ظ.

      هالی جان فقط کمی بیشتر فکر و احتیاط کن. این دولت بریتانیا کاملا غیر قابل اعتماد هست. زمانی هم که ما به بریتانیا رفتیم ، تمام این فکر ها و محاسبات را داشتیم اما با تغییر قانون روزانه !!! هر ماه به اندازه یک سال از برنامه خود عقب می افتادیم.
      یک مورد هم بگم ، یک هندی ، زمانی که ما در بریتانیا بودیم ، بعد از ۵ سال درخواست سیتی زنی کرده بود که بعد از مدتی ، درخواستش با یک نامه تشکر برگشته بود که ما دیگه به شما نیازی نداریم. پس احتیاط کن.
      اگر بخواهی وارد دانشگاه بشی ، باید مدارک تحصیلی از دانشگاه مستقیما به کانادا بیاد و اگر بخواهی که مدرکت را ارزیابی کنی ، باید اینجا ترجمه بشه.
      خوش باشی

  2. آوریل 23, 2011 در 1:02 ق.ظ.

    […] ریدر وبلاگهای مهاجرتی داستان کاریابی در کانادا !!! (قسمت دوم)زبان شیرین فرانسهقبولی مصاحبهکد های شغلی برقبادتور […]

  3. reza1100 said,

    آوریل 23, 2011 در 1:54 ق.ظ.

    سلام اميرجان
    كامنتهاي پست قبليو كه ميخوندم كلي خنديدم/ ميدوني چرا ؟
    خصوصي:
    ……………………..
    خوش باشي عزيز 

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 8:53 ق.ظ.

      میدونی چیه رضا جان ، فقط دنبال اخبار دست اول هستند.
      خوش باشی

  4. ثنا said,

    آوریل 23, 2011 در 5:53 ق.ظ.

    امیر جان اینجا دقیقا همینه که میفرمائید فقط یکی از دوستان من که به عنوان RN توی یه کامیونیتی کار می کنه تا حالا چند تا از دوستان را معرفی کرده و اونها مشغول به کار شدند یعنی هر وقت کامیونیتیه میگه نیرو میخوام این هم فورا یه دو تا رزومه از بچه ها میبره و معرفی می کنه ولی هیچ کس دیگه را توی این مدت ندیدم که همچنین کاری بکنه متاسفانه
    موفق باشید

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 8:56 ق.ظ.

      بله متاسفانه ما در فرهنگمان برای این عمل تعریفی نداریم ، برای همین هم هست که آشنا نیستیم !!!
      خوش باشی

  5. نیلو said,

    آوریل 23, 2011 در 6:17 ق.ظ.

    مرسی از مطالبت جالبتون امیر جان. واقعا من برام سواله که چرا ما ایرانی ها اینطوری هستیم و واقعا چکار کنیم تا اتحاد چینی ها یا ژاپنی ها رو داشته باشیم؟!!! اگر ما هوای هم رو داشتیم فکر کنم یکی از قدرتمند ترین ملتها می شدیم چون هم هوش ایرانی ها بالاست و هم نژاد آریایی هستیم!

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 9:09 ق.ظ.

      باید رفت چینی شد !!!
      اینجور هم نیست نیلو جان ، بر عکس آنچیزی که فکر میکنیم ، تحقیقات نشان داده که خیلی هم ضریب هوشی بالایی نداریم. ضریب هوشی ما ایرانی ها ۸۴ هست ، ولی اعتماد به نفس ۱۰۰۰ !!!
      توصیه میکنم که یک نگاهی به این لینک بندازی:
      http://forum.mau.ac.ir/showthread.php?p=3151
      خوش باشی

  6. نلی said,

    آوریل 23, 2011 در 8:04 ق.ظ.

    :-/ ما وقتی رسیدیم اینجا دوستایی داشتیم که از طریق فیس بوک پیداشون کرده بودیم خیلی خیلی بهمون کمک کردن و زیر پروبالمون رو گرفتن این رفتارشون باعث شد که ما در کمک کردن به اونایی که بعد ما اومدن مصرتر بشیم اما به چند مشکل برخوردیم:1- طرف فکر می کنه حتما قصدی داری که کمکش می کنی 2- هرچی هم متذکر میشی که این تجربیات من هستش شما باز بر اساس فاکتورهای خودتون تصمیم بگیرین به خرجشون نمیره و اگر نتیجه باب میلشون نبود این موضوع رو هزار بار با گوشه کنایه می کوبن تو صورتت 3- بعد از مدتی فکر می کنن شما رو استخدام کردن و این کارهایی که می کنید وظیفه شماست 4- اصولا مرزبندی در فرهنگ ما وجود نداره 5- کلا آدمی که خودش رو نگیره و صاف و ساده عمل کنه و رک حرفش رو بزنه قابل احترام گذاشتن نیست و می تونی بری سوار کولش بشی و این بود که من کمی تا قسمتی دیگه دوست ندارم در خدمت هموطنهای عزیز باشم ما رو بخیر و شما رو به سلامت من به چینی کمک کنم قدرشناس تر برخورد می کنه والا

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 9:15 ق.ظ.

      من با این شیوه برخورد سالهاست که آشنا هستم نلی جان و دقیقا میدونم که چی میگی.
      خوش باشی

      • Mostafa said,

        آوریل 24, 2011 در 8:15 ق.ظ.

        امیرجان،
        فکرکنم این دلایلی که دوستمون گفتند خیلی مواقع باعث میشه ما ها رغبتی به کمک به هم نوه از خودمون نشون ندیم، چون (ایرانی ها) در اکثر مواقع انتظارات بیجا خواهند داشت. نمیدونم واقعا چرا ولی اینطوریه.

      • امیر said,

        آوریل 24, 2011 در 10:05 ق.ظ.

        بله دلایل زیادی برای اینکار وجود داره. من هم موافقم اما من هم در این شرایط زیاد زیاد بودم ، اما پوستم کلفت تر از این حرفهاست.
        خوش باشی

  7. کمال said,

    آوریل 23, 2011 در 9:24 ق.ظ.

    سلام امیر جان.
    یه مشورت می خواستم باهات بکنم.
    من تصمیم گرفتم تمام دار و ندارم رو بفروشم که حدودا 70 میلیون میشه، و بیام کانادا تحصیلی و پس از گرفتن فوق لیسانس حسابداری اونجا مشغول به کار بشم.
    نظرت راجع به این تصمیم من چیه؟
    برای مهاجرت هم که اقدام کردم ولی الان یکسال هست که تو نوبت هستیم و از جواب خبری نیست(کد 1111)

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 9:35 ق.ظ.

      بیگدار به آب نزن.
      ۱- بعدش میخواهی چکار کنی ، از نظر مالی. چون بخش اعظم این پول میره و برای مهاجرتت نداری که نشون بدی.
      ۲- ثبت نام دانشگاه ها تمام شده.
      ۳- تبدیل ویزا دانشجوئی به ویزا کار هم خیلی راحت نیست.
      بیشتر مطالعه کن و بعد تصمیم بگیر.
      خوش باشی

      • hamed said,

        آوریل 24, 2011 در 10:46 ب.ظ.

        در مورد نکته 3
        درصورت فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های کانادا برای فرد ویزای کار با اعتبار 3 سال صادر میگردد بدون نیاز به جاب افر. نحوه اپلای هم میتواند بصورت انلاین باشد
        خوشبختانه این یکی کار بسیار راحت است

      • امیر said,

        آوریل 24, 2011 در 11:40 ب.ظ.

        ممنونم حامد جان از اطلاع رسانیت اما من متوجه نکته ۳ نشدم.
        خوش باشی

      • hamed said,

        آوریل 25, 2011 در 1:16 ب.ظ.

        فرموده بودید که تبدیل ویزای دانشجویی به کار کار اسانی نیست. از انطرف اقای کمال گفته که میخواد فوق لیسانس بگیره و بعد کار کنه. من فقط خواستم بگم که اگه فوق لیسانس بگیره بعدش تبدیل ویزای دانشجویی به کار بسیار اسان خواهد بود.

      • امیر said,

        آوریل 25, 2011 در 1:19 ب.ظ.

        ممنونم حامد جان از کامنتت. حقیقتش چون کامنت ها پشت سر هم میاد و تقریبا زیاد هم هست ، من تک تک موارد یادم نمیمونه.
        باز هم ممنون
        خوش باشی

  8. sara said,

    آوریل 23, 2011 در 9:48 ق.ظ.

    امیر جان سلام.یادته تو یکی از پستهای قبل راجع به ایرانیها توی خارج نوشته بودی و چند نفر اعتراض کردن که چنین چیزی نیست.قبلا هم گفتم من فکر میکردم تو اروپا اینجوریه ولی مثل اینکه اونجا هم همینطوره.من خودم خیلی از ایرانیهاییو دیدم که تا ایرانی دیگه ای میبینند به زبون اون کشوری که توش هستن صحبت میکنن که کسی نفهمه اونا ایرانین.در حالیکه قیافه ها مشخصه.من کاملا حرفاتو قبول دارم و متاسفم.ولی مطمئن باش بالاخره همون دستاییو که گرفتی به کمکت میان.

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 10:46 ق.ظ.

      ممنونم سارا جان. بله یادم هست و برای همین هم همان اول گفتم که اصلا قصد تخریب ندارم اما از واقعیت ها گریزان نیستم.
      اینجا هم دقیقا همینطور هست ، جالبیش چیه؟ توی آسانسور که وارد میشی ، غیر ایرانیه بهت سلام میکنه ، ایرانیه در و دیوار را نگاه میکنه که نکنه مجبور شه باهات حال و احوال کنه.
      خوش باشی

  9. سهیلا said,

    آوریل 23, 2011 در 10:15 ق.ظ.

    سلام. با تشکر از اینکه تجربیات خود را برای هموطنان خود به اشتراک می گذارید .ما از طریق طرح pnp (طرح استانی )اقدام کردیم. ما بدون اطلاع وکیلمون ، پروسه زمانی بررسی در مرحله فدرال را از دمشق سوال کردیم.انها در جواب علاوه بر فرمهایی که برای ما فرستادند که مربوط به دخترم می باشد که به خاطر 18 ساله شدن باید انها را پر کند و 60 روز هم به ما فرصت دادند تا ان را کامل وبفرستیم.و بعد اشاره کرده اند اگر از شما سو پیشینه خواستیم ترجمه ان را بدهید.
    وکیل ما ضمن اعتراض به ایمیل ما که منجر به این جوابیه شد گفت اصلا هم ایمیل سفارت معنی خاصی مبنی بر نزدیک شدن زمان مدیکال را ندارد.
    ممنون میشم اگه شما هم نظر خودتون را بیان کنید .
    شاد باشید

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 10:50 ق.ظ.

      سهیلا جان جای این موضوع اینجا نیست. ای کاش در محل خودش عنوان میکردی تا بقیه هم از تجربیات شما استفاده کنند.
      ایشان نگران پولش هست.
      بله ، این ایمیل نشانه نزدیک شدن به مدیکال نیست اما نشانه پیشرفت شایان در پرونده شما هست. همینکه آپدیت مدارک خواسته اند ، نشاندهنده پیشرفت پرونده است. ضمنا اصل فارسی سوء پیشینه را هم باید ارسال کنید.
      خوش باشی

  10. سهیلا said,

    آوریل 23, 2011 در 11:04 ق.ظ.

    متشکرم از پاسخ شما .خیلی ببخشید ولی میشه راهنمایی کنید کدام قسمت باید در زمینه مهاجرت با شما وسایر دوستان ارتباط داشته باشم ؟
    موفق باشید

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 11:07 ق.ظ.

      خواهش میکنم ، در قسمت صفحه ها ، پست های «مهاجرت به کانادا».
      خوش باشی

  11. Reza said,

    آوریل 23, 2011 در 5:48 ب.ظ.

    Amir jan

    This 80% really sucks! Do you believe this event is common even in prestigious companies and for professional jobs? I changed few jobs in Canada and I found all of them by applying online! except the first one as a cashier in the second week of my arrival, and I kept it just for two or three weeks as I got another job, and in these two cases I used networking, my cousin found the first job and the second job by YMCA! I find that huge companies always put an add for hiring, like Saputa, Coca-Cola, Sunripe, Mapleleaf…I got an interview with Coca-Cola two weeks ago it didn’t end in hiring, but I applied online last month and they called me and you know that I got another job offer. What can we do to find hidden markets=80%? Reza-BC

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 10:52 ب.ظ.

      خب خوش شانس بودی برادر من !!! من هم چند بار برای کوکا کولا اپلای کردم ، اما اصلا محل نگذاشتند !!!
      من دقیقا به این ۸۰ درصد ایمان دارم چون خیلی از مشاغل اصلا آگهی نمیشوند و داخلی تامین میشوند.
      انشاءالله که موفق باشی ، راستی من منتظر تماست بودم.
      خوش باشی

  12. canadaexpert said,

    آوریل 23, 2011 در 10:56 ب.ظ.

    با سلام خدمت شما و آرزوی موفقیت. من از خوانندگان وب لاگ شما هستم، مطلب خوب و ارزشمندی دارید که به زبان ساده بیان شده. من خودم چندین سال است که در کانادا زندگی‌ می‌کنم. باید بگم که با اینکه مثل هر جائی‌ یک سری مشکلاتی داره ولی‌ خیلی راضی‌ هستم. شکر خدا. الان هم مشغول کار خدمات به مهاجرین هستم. یعنی‌ در واقع وکیل مهاجرتی به کانادا هستم.

    ممنون میشم که به وب لاگ من هم سر بزنید و من رو به لینک دوستان خود اضافه کنید. منم با کامل میل در خدمت دوستان عزیزی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند هستم. در ضمن در وب سایت من امکان گفتگو و پاسخ گویی آنلاین به سوالات هم وجود داره. امیدوارم که شما هم موفق و پیروز باشید.

    CanadaExpert.ca

    • امیر said,

      آوریل 23, 2011 در 11:05 ب.ظ.

      ممنونم دوست عزیز از لطف شما. بنده در پست قبل هم خدمت شما عرض کردم که بنا به دلایلی ، با عرض معذرت ، از لینک دادن به مشاور و یا شرکت های مشاوره ای معذورم.
      خوش باشی

  13. عادله said,

    آوریل 24, 2011 در 8:57 ق.ظ.

    سلام امیر خان امیدوارم خوب باشید. می خواستم ببینم ایا باز کردن فایل رجیستر شدن برای پرستاران در دو ایالت انتاریو و بریتیش کلمبیا به طور هم زمان اشکال یا منع قانونی نداره؟ممنون از پاسخ شما.

    • امیر said,

      آوریل 24, 2011 در 10:06 ق.ظ.

      هیچ منعی ندارد و آنها کاملا مستقل عمل میکنند.
      خوش باشی

  14. Reza said,

    آوریل 24, 2011 در 10:00 ق.ظ.

    Hi Amir jan

    Just I got confused How you apply in Coca-Cola? Your background is medical field if I am right. Amir jan Thank you very much for your information and your kindness offer. I try to find a place in West-End, as you know rent is high in this area, so I am looking for a place in both West-end and Burnaby, new high rises in Crowley Dr are not bad and prices almost the same rang you pay in your building. I will talk to you soon, and thanks for your time you gave me on the phone.

    Good luck

    Reza-BC

    • امیر said,

      آوریل 24, 2011 در 10:09 ق.ظ.

      ممنونم رضا جان. من از همصحبتی با شما خیلی خوشحال شدم و میشم.
      نه ، بک گراند من مدیکال نیست و مهندسی هست.
      خوش باشی


پاسخی بگذارید

