مال من از همه بهتره !!!

یکی از خصوصیات‌های اخلاقی‌ خاص ، منحصر بفرد و در عین حال شگفت انگیز که در وجود غالب ایرانی‌‌ها وجود داره و من در هیچ ملیت دیگری تا به این لحظه ندیده ام ، این هست که فکر میکنند که آنچه دارند و متعلق به خودشان هست ، بهترین است !!!
این موارد شامل حال خیلی‌ چیز‌ها میشود ، اعم از منقول و غیر منقول !!!
مثال:
آقای محترم همچین از همسرش تعریف و تمجید میکنه که هر کی‌ ندونه فکر میکنه آسمان سوراخ شده و همسر ایشان به زمین افتاده. همسر من فرشته است ، دومی‌ نداره ، من چقدر خوش شانس بودم که این نصیبم شد و ……… .
بابا جان والا بالله ما هم همسر داریم و اینجوری فکر نمیکنیم. البته از دید بقیه آقایان ، به قول عوام ، این افراد زن ذلیل نامیده میشوند و احتمالا یک جایی کارشان گیر داره که اینجوری تعریف میکنند ، حالا …… .
یا خانومه ، همچین از همسرش تعریف میکنه که تو یک فرشته بودی که بر زمین نازل شدی ، من تو را تو آسمان‌ها یافتم ، تو نمونه‌ای و …….. . یکجوری فضایل ایشان را ذکر میکنه که انگار بقیه آقایان پشمک تشریف دارند !!!!!
یا مامانه از بچه اش ، تو نابغه هستی‌ ، با هوش تر از تو وجود نداره ، چهره تو رو نقاشی‌ کرده اند و ….. . بابا جان ما هم بچه داریم‌ها !!!!
حالا این تعریف و تمجید‌ها به خیلی‌ از افراد و اموال وابسته ، تسری پیدا میکنه. فقط دو نفر هستند که زیاد ازشان تعریف نمیشه ، حالا چرا را باید جستجو کرد و فهمید !!! ، مادر زن و مادر شوهر !!!
طرف از دکترش ، خونه اش ، ماشینش ، شلواری که پاش کرده ، ادوکلنی که زده ، باغبون خونه اش ، قصاب محله شون ، آپارتی ماشینش ، واکسی کفشش و ……… اینقدر تعریف میکنه و میگه این از همه بهتره و بهترینه که حد و حساب نداره.
حالا این داستان و مقدمه را برای چی‌ گفتم ،
یکی از دوستان من می‌خواست برای مهاجرت به کانادا اقدام کنه. هر چی‌ من بهش گفتم که کاری نداره و من کمکت می‌کنم ، به خرجش نرفت که نرفت. اعتقادش این بود که باید «کار را به کاردان سپرد». خلاصه گشت و کاردان را پیدا کرد !!! و کار را به اون سپرد. بله ، مشاور گرفت. البته دلخور میشد من بهش می‌گفتم مشاور ، میگفت این «وکیل» هست. خلاصه این دوست من ، بنده خدا شده بود برده برای این مشاور محترم. هر چی‌ میگفت اون هم میگفت چشم. ازش پرسیدم خوب این «وکیل» محترم که اقبالش بلند بوده و تونسته مخ تو را کار بگیره ، اسمش چی‌ هست. آقا شروع کرد یک ربع تعریف کردن از این که ………. رد خور نداره ، نقص نداره ، امکان نداره ویزا نگیری و …… . در آخر هم یک اسمی برد که من تا به اون لحظه نشنیده بودم. میگفت «وکیل» من بهترین هست.
این دوست در بدر من از زمانی‌ که با این آقای محترم قرار داد بسته بود ، با توجه به اینکه در شهرستان ساکن بود ، یک پاش تهران بود و یک پاش شهرستان. تا بتونه مدارکی که آقای «وکیل` فرموده اند را جور کنه. چیزی حدود ۶-۷ بار به تهران سفر کرده بود و به سازمان‌های مختلف از جمله امور خارجه برای تائید مدارکش ، مراجعه کرده بود. هر چی‌ هم من می‌گفتم که عزیز من ، نیازی نیست به این کار‌ها ، گوش نمیداد و میگفت که «وکیل» من بهترین هست و اون خوب میدونه. نهایتا مدارک تهیه و ارسال شد.
خلاصه گذشت و گذشت تا چند روز پیش با اون تماس گرفتم تا ببنیم در چه حالی‌ هست. گفت چند روز پیش یک نامه از سفارت دریافت کردم و نقص مدارک زدند برام ، خیلی‌ هم ناراحت بود. گفتم چرا نقص مدرک ، چی‌ نفرستادی؟؟ !!!
اینجا بود که فهمیدم ، عروس تعریفی‌ ………… از آب در اومده !!!
براش نقص زدند که اصل عدم سو پیشینه را نفرستادی !!! وقتی‌ به آقای وکیل معترض شده ، اون گفته که ما ۱۰۰% فرستادیم و چون احتمالا اون‌ها گم کرده اند !!! گفتن نفرستادی !!!
خلاصه این دوست من رفت و دوباره درخواست سؤ پیشینه کرد تا ارسال کنه.
امروز به من زنگ زد که همینجور که داشتم مدارکم را بررسی‌ می‌کردم ، دیدم اصل سو پیشینه تو مدارکم هست. یادم اومد که به من گفت این را نمیخواد بفرستی‌ و نیازی نیست !!! خلاصه مونده بود که چکار کنه. آدمی‌ که فکر میکرد اینقدر دقیق هست ، یک موردی که جزو بدیهیات هست را فراموش کرده بود. من هم بهش گفتم که مواظب باش دیگه از این مسائل به وجود نیاد و …………. خدا آخر و عاقبت این پرونده را به ختم به خیر کنه.
الغرض:
دوستان عزیز ، هر چیزی که دارید ، زن ، شوهر ، بچه ، خونه ، ماشین ، همسایه و …….. و مشاور ، خیلی‌ خوب و عالی‌ هست و هیچکس ‌هم شک نداره و انشاالله که خیرش را ببینید ، ولی‌ خدا وکیلی فکر نکنید که بهترینش را دارید !!!

خوش باشید

پی‌ نوشت:
سه روز اول هفته (دوشنبه تا چهارشنبه) یک سفر کوتاه دارم ، به اینترنت و کامپیوتر هم دسترسی‌ ندارم.