مدیریت از نوع ……

زمانی‌ که ایران بودم ، بخشی از ساعت کاری من مربوط میشد به اینکه در جلساتی شرکت کنم و بر روی پرونده و نامه‌های دعوت به مناقصه کار کنیم و قیمت پیشنهادی را با آنالیز ، مشخص کنیم و پس از تائید مدیر عامل ، به مشتری ارائه بدهیم. خوب بعضی‌ موقع‌ها ساعت‌ها ، کار کارشناسی میشد و چندین نفر بر روی یک مناقصه بزرگ کار میکردند تا در نهایت قیمت پیشنهادی استخراج میشد.
اغلب هم شرکت یا سازمان مناقصه دهنده از ما دعوت میکرد که در جلسه‌ای شرکت کنیم. خوب ما هم دیگه میدونستیم که این جلسه ، جلسه چانه زنی‌ هست ، پس با دست پر و آنالیز کامل در جلسه شرکت میکردیم. به دفعات پیش آمده بود که در جلسه از ما خواسته بودند که تخفیف دهیم روی قیمت هایمان و ما هم آنالیز قیمت تمام شده را به آنها نشان میدادیم و در نهایت اعلام میکردیم که حاضریم از سود شرکت ، تخفیفی قائل شویم. خوب جالب اینجا بود که در اکثر آن موارد پاسخ میشنیدیم که ، «قیمتی که ما کار را از کارفرمای اصلی‌ برداشتیم ، نصف قیمت شماست !!!!» سوال میشد که روی چه حسابی‌ شما همچین قیمتی را پیشنهاد دادید ، و عنوان میکردند که فقط میخواستیم این کار مال ما باشه !!!
خوب معامله انجام نمی‌شد و ما آن سازمان را ترک میکردیم ، درست پشت در اتاق جلسات آن شرکت، یک مدیری داشتم که خدا حفظش کنه ، خیلی‌ چیز‌ها در طول سالیانی که در خدمتشان شاگردی می‌کردم به من یاد داد ، رو میکرد به من و میگفت ، به این میگن «مدیریت آفتابه ای».
این عنوان مدیریت آفتابه ای بارها و بارها تکرار میشد. البته شاید برای آن سازمان یا شرکت مساله ای‌ نبود و قطعاً هم نبود. نه خصوصی بودند ، نه از بودجه خصوصی استفاده میکردند ، نه حسابرسی داشتند ، نه مجمع عمومی‌ داشتند و خلاصه هر کاری میخواستند میتونست بکنند.
یک چند وقتی‌ هست که دوباره عبارت مدیریت آفتابه ای داره برام تداعی میشه ، وقتی‌ کمی‌ روی مدیریت یک سری از شرکت‌ها در اینجا دقیق میشم. البته اینجا تمامی‌ شرکت‌ها و سازمان‌ها خصوصی هستند و از هیچ گونه بودجه نامتعارف استفاده نمیکنند ، فقط مساله اینجاست که آنقدری که فکر می‌کنیم ، با ذکاوت و مدبر نیستند.
وقتی‌ این موارد را مشاهده می‌کنم ، واقعا حسرت میخورم. که چرا با این هوش و درایتی که ما ایرانی‌‌ها داریم (البته اگر در جهت مثبت به کار بگیریم) نباید حتی یک دهم امکانات (چه مادی ، چا معنوی) اینها و خیلی‌ چیز هایی که اینها دارند و ما نداریم ، را ، داشته باشیم. میدونید چی‌ میشد ، به خداوندی خدا قسم میتونستیم ابر قدرت شویم از همه لحاظ ، علمی‌ ، فنی‌ و ……. .
ولی‌ خوب صد افسوس که نیست و امیدوارم که در آینده نزدیک باشد.
یک نمونه خیلی‌ خیلی‌ کوچک را برایتان مثال بزنم که ببینید اینها که به خیلی‌ جاها رسیدند ، از هوششان نیست. آیا می‌دانید که جدول ضرب را در دبیرستان یاد میدهند به بچه ها؟؟؟!!! (البته راهنمائی خودمان ، چون اینجا دبستان دارند و دبیرستان). جالبه نه؟
فقط چیز خوبی‌ که هست ، برنامه مدون دارند و بر اساس آن برنامه پیش میروند و هیچ عاملی باعث نمیشه که از برنامه جا بمانند و یا به هدفشان نرسند و با امکانات کاملی که دارند این میشه عامل موفقیتشان.
ما ایرانی‌‌ها شاید امکانات اینها را نداشته باشی‌ ، اما هوش و ذکاوتی که در وجود تک تک ما هست را اگر در جهت مثبت بکار ببریم و در کنار برنامه مدونی که برای خودمان طراحی می‌کنیم ، قرار دهیم ، مطمئناً به آن چیزی که دنبالشیم ، خواهیم رسید.

خوش باشید

70 دیدگاه

  1. باران said,

    دسامبر 8, 2009 در 5:58 ب.ظ.

    این پستت برای کامنت دادن برای من سخت بود! ولی چه کنیم که ما ایرانی ها هوش و ذکاوتمان را جایی دیگه بکار میبریم !! ایرانی ها معلوماتشان خیلی بالاتر از مردم کشورهای دیگه است. برای من به عینه اتفاق افتاده! اطلاعات عمومی کانادایی ها صفره!

    • امیر said,

      دسامبر 8, 2009 در 6:36 ب.ظ.

      باورت میشه بعضی‌ موقع‌ها به این نتیجه میرسم که هوش و ذکاوت که ندارند هیچ ، خنگ هم هستند.
      خوش باشی‌

  2. باران said,

    دسامبر 8, 2009 در 5:59 ب.ظ.

    یادم رفت امیر که بگم…
    خوش باشی…

  3. reza1100رضا said,

    دسامبر 8, 2009 در 8:30 ب.ظ.

    اميرجان -باسلام
    بزرگترين مشكل ما ايرانيها اينه كه در جايگاههاي تخصصي خودمون نيستيم. نه مداركمون بدردمون ميخوره نه تجربه مان . مثلا من با تخصص صنايع غذايي از كار مالي و اداري انجام دادم تا كار شبكه و كامپيوتر. البته كمي در رشته خودم كار كردم. خوب معلومه كه فردا كه شدم مثلا مدير مالي يا مدير شبكه ، مديريتمم اونجوري خواهد شد.چون بيس كار پوچه.
    دنبال گرفتن گواهينامه ها هستيم. از دوماه پيش گذاشتنمون سر كار . 5 تا مدركو ميكشن به آدم بدن . بايد تاريخهاشون رو تو فرمها بنويسم بخاطر همين معطليم . مدارك سازمان مديريت يكم دير ميدن . بقيه موارد كامله. بدبختي تا 10 روز پيش مگس پروني ميكردم الان اونقدر كار دارم كه نميرسم كارامو انجام بدم . موندم چيكار كنم.
    تازه از حالا عزا گرفتم براي موجودي نقد بانك و گردش مالي
    خوش باشي

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 12:07 ق.ظ.

      خوب بله این هم معظلی هست که سابقه کار با رشته تحصیلی‌ هماهنگی‌ نداره.
      مرد مومن اون موقع که می‌گفتم مدارکت را آماده کن ، میرفتی تو اون فروم به صحبتهای یک عده گوش میدادی. حالا بکش. پس زود باش.
      خوش باشی‌

  4. میکا said,

    دسامبر 8, 2009 در 9:14 ب.ظ.

    شما مدیریت خوندید؟؟؟؟ یا حسابداری؟؟؟

    خب این روزا درباره این رشته تحقیق میکنم

    میشه یه توضیح کوچولو بدین؟؟

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 12:08 ق.ظ.

      من متاسفانه نه مدیریت خوندم و نه حسابداری دوست عزیز.
      خوش باشی‌

  5. بهراد said,

    دسامبر 8, 2009 در 9:21 ب.ظ.

    امیر جان یک پست بسیار نژاد پرستانه بود. شما تاپهای کشور خودت را با متوسط کشور دیگر مقایسه میکنی؟ مثل این میمونه که تیم ملی ایران را بفرستی با فوتبال محلی برزیل بازی کنه و برنده بشه و به این نتیجه برسی که فوتبال ایران با کلاس تر است. اگر واقعاً ایرانیها اینقدر باهوش بودند که الان ما جای آمریکاییها ابرقدرت بودیم. وقتی در خصوص باهوشی صحبت میکنی به همان مدیریت آفتابه ای و اح م د ی ن ژ ا د هم فکر کن.

    http://www.cyberend.com/thoughts/20060307_howtobeproudofbeingiranian.htm#page3

    البته اینجا هم مدیریت الکی و آدم قوی و ضعیف وجود داره ولی اگر تاپهایشان را با تاپهای ما مقایسه کنید بهتر هستند. متوسطهایشان از متوسطهای ما بهتر و به همین ترتیب

    کی گفته که اینجا جدول ضرب را از دبیرستان آغاز میکنند؟ دختر من 7 سالش است و اینجا شروع به آموزش ضرب کرده (انگلستان).

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 12:29 ق.ظ.

      نه نه بهراد جان برداشتت کاملا اشتباه بود.
      من اصلا در مورد تاپ کشورم صحبت نکردم. اولا که اصلا منظورم این نبود که ما همه باهوشیم و این‌ها همه خنگ. من مدیر یک شرکت را با مدیر یک شرکت در ایران مقایسه کردم و کاملا فیلد یکسانی داشتند.من بیشتر نظرم این بود که مدیریت‌های آنچنانی‌ در اینجا هم هست ، علیرغم اینکه فکر میکردیم این‌ها همشان کار درستند !!! شما فکر میکنی‌ دلیل اینکه امریکایی‌ها ابر قدرت هستند چیه؟ غیر از تلاش ، کوشش و بکار گیری مغزشان در جهت درست هست؟ البته داشتن امکانات هم دخیل هست. آیا ما نمیتونستیم باشیم؟ ما چی‌ کم داریم؟بهراد جان من اصلا فکر نمیکنم که ما باهوش‌ترین ملت هستیم ، اصلا !!!
      پس دختر شما باید P3 باشه. خیلی‌ جالبه ، تو کدوم مدرسه دارند به P3 جدول ضرب یاد میدهند؟ من هم دخترم ۷ سالشه.
      من سیستم آموزشی اینجا را خیلی می پسندم ، ولی‌ بیشتر به خوشی‌ هستند تا درس.
      در مورد نژاد پرستی‌ هم که قطعاً شوخی‌ کردی ، ما همه باید در برابر انگلیسی‌ها لنگ بندازیم !!!
      خوش باشی‌

  6. مامان صبا said,

    دسامبر 9, 2009 در 6:09 ق.ظ.

    سلام اميرخان
    چند وقت پيش يك جدول از متوسط هوش مردم جهان برايم ايميل شده بود كه برخلاف تصور رايج ايرانيها از نظر هوش رتبه جالبي نداشتند حتي عراقيها بالاتر از ايرانيها بودند. دقيقا مكان ايران يادم نيست ولي متوسط به پايين بود.
    نكته اصلي در عدم موفقيت ما ايرانيها يك قانون گريزي نهادينه شده است. برخلاف كشورهاي پيشرفته كه ميگويند رعايت قانون بد هم از بي قانوني بهتر است ما اعتقاد داريم (و عملا هم ثابت كرده ايم) كه وقتي از يك قسمت قانون خوشمان نمي آيد خيلي راحت آنرا زير پا ميگذاريم. خيلي جالب است كه ما اين موضوع قانون گريزي را از كودكي به بچه هايمان هم آموزش ميدهيم و آنرا نوعي زرنگي و كوتاه كردن مسير ميدانيم (در برنامه هاي كودك و كارتونهايي كه از سيماي ايران پخش ميشود دقت كنيد متوجه ميشويد). در كشورهاي پيشرفته اصلا به فكر مردم نميرسد كه يك كار را ميتوانند از راه ميانبر و بدون رعايت قوانين انجام دهند و ما وقتي به آنها برخورد ميكنيم توي دلمان ميگوييم يارو چقدر خنگ است! اين كه كاري نداره و ….
    البته اين يك تفسير است حتما عوامل ديگري هم در عدم پيشرفت ما دخيل باشند ولي من اصلا اعتقاد ندارم كه ايرانيها خيلي باهوش هستند!

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 9:12 ق.ظ.

      بله دوست عزیز من هم با شما کاملا موافقم و در نوشته‌ام هم اشاره کردم که در جهت درست از فکرمان استفاده نمی‌کنیم. اصلا هم نظرم این نیست که خیلی‌ باهوش هستیم. در بریتانیا قانونی‌ هست که میگه برای استفاده از تلویزیون باید ، تی‌ وی لایسنس خریداری شود. خیلی‌ از ایرانی‌‌ها هستند که هزار جور کلک میزنند تا از زیر این مساله رد شوند. قانون گریزی نهادینه شده و از هوش در جهت منفی‌ استفاده میشود.
      خوش باشی‌

  7. بهراد said,

    دسامبر 9, 2009 در 7:07 ق.ظ.

    بله اینجا هم تا دلت بخواهد احمق و خنگ و مدیریت آفتابه ای هست اما نه به اندازه ایران. من هم اینجا متوجه شدم که انتظار بیخودی داشته ام که همه اینها هم عالی باشند.

    اما از نظر عملی نتیجه ای که من دارم این است که ما ایرانیها هم متوسط هوش بقیه کشورها را داریم، بهترین نیستم اما بدترین هم نیستیم (گویا یک مطالعه دیده است که از نظر هوش متوسط در رده حدود صدم هستیم) اما مهم این است که کشورهای دیگر هستند که از ما هم پایینتر هستند اما از ما بهترند چون هوش فقط 30 درصد قضیه است و تلاش و نظم و هدفمند بودن و امید مهمتر از هوش است.

    دختر من Y2 است و توی هارتفوردشر هستیم. جدول ضرب را هم آرام آرام شروع کرده اند. یک تفاوت اصلی آموزش جدول ضربشان دارد که بر عکس ایران که از ما میخواستند که حفظ کنیم اینجا بیشتر سعی میکنند که مفهوم ضرب برای بچه جای بیافتد.
    P3 چیست؟

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 9:28 ق.ظ.

      پس من و شما با هم هم نظریم. من هم هیچ کجا اشاره نکردم که هوش فوق العاده‌ای داریم. ولی‌ جایگاهی که الان برای خودمان درست کردیم ، جایگاه یک ملت خنگ و عقب مانده است. این‌ها هم تصورشان همین هست در مورد ما.
      ولی‌ قطعاً قبول داری که اگر همین هوشی که داریم (درصدش اصلا مهم نیست) و در جهت مثبت بکار میبردیم ، میتونستیم جایگاه یک کشور بزرگ و قدرتمند را داشته باشیم؟
      جالبه پس سیستم آموزشی کلّ بریتانیا یکسان نیست و من این را نمیدانستم. کلاس دختر من P3 هست که همان کلاس سوم خودمان میشه.
      جدول ضرب که مال دبیرستان هست. ولی‌ اینجور که شنیدم هر سال یک ضریب را آموزش میدهند اونم امسال فکر نکنم اصلا باشه. خود آموزش جدول مال الان نیست.
      خوش باشی‌

  8. صبا said,

    دسامبر 9, 2009 در 8:19 ق.ظ.

    امیرخان مشکل ایرانی ها همین بالاتر بودن سطح متوسط آی کیوشون هست. خیلی وقتها افسوس می خورم، ما ایرانیها به علت قدرت بالای خلاقیتی که داریم و انتظارات بالامون از زندگی متاسفانه نمی تونیم روی یه چیز متمرکز بشیم و یا از روی یه گاید لاین کار رو انجام بدیم، فکر می کنیم ما تواناییمون بیشتر از این حرفهاست… و علاقه ی عجیبی به ساختار شکنی داریم، هر چی در قالب یه چارچوب محصور شد اذیتمون می کنه، و نتیجه همین میشه: قانون شکنی، زرنگ بازی، کلاهبرداری و …

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 9:35 ق.ظ.

      صبا جان تو ایران چون خیلی‌‌ها ساختار شکنی میکنند ، خیلی‌ نمود نداره. اما اینجا سریع میاد تو چشم.
      امکاناتی که اینها دارند ، در کنار هوش ما و با تلاشی که متاسفانه در جهت کارهای خلاف انجام میدهیم ، میتونستیم جایگاهی به مراتب بالاتر داشته باشیم.
      ضمنا چند مورد برخورد داشتم با پزشکان اینجا ، سواد پزشکان ما خیلی‌ بیشتر هست. حالا یا این شانس من بوده یا همین هست !!!
      خوش باشی‌

      • صبا said,

        دسامبر 10, 2009 در 6:48 ق.ظ.

        در مورد پزشکان واقعاً همینه، همه ی دنیا معتقدن که پزشکان ایرانی پزشکان خوبی هستند اما پزشکان کشورهای پیشرفته در مجموع موفقتر عمل می کنند. چون در امریکا و کانادا که من اطلاع دارم یک پزشک در دوره پرشکی عمومی باید must learn ها رو بدونه و به بقیه مسائل نه چندان مهم و تخصصی کاری ندارن، امتحاناتشون هم بر همین اساسه، در نتیجه چیزی رو که از یک پزشک عمومی باید انتظار داشت می دونه و در بقیه موارد باید ارجاع بده به متخصص، اما تو ایران رفرنس درسی یک پزشک عمومی مثلاً برای درس داخلی کتاب هاریسونه، برای رزیدنت داخلی هم هاریسونه، برای فوق تخصصی ها هم هاریسونه!! همینه که همه بمباران اطلاعات میشن و همه از هر پزشکی انتظار دارن همه چیزو بدونه و توی همه ی زمینه ها حرفه ای عمل کنه، سیستم ارجاع توی ایران وجود نداره و این باعث میشه با وجود علم بالای پزشکان، همه چیز به خوبی پیش نره…

      • امیر said,

        دسامبر 10, 2009 در 9:31 ق.ظ.

        دقیقا همینه صبا جان برای پزشکان اینجا چار چوبی تعریف شده که خارج از آن چار چوب عمل نمیکنند و اصلا میونه خوبی‌ هم با آنتی بیوتیک ندارند. جالبه ، باید رو به موت باشه بیمار تا بهش آنتی بیوتیک بدهند.
        خوش باشی‌

  9. fariba said,

    دسامبر 9, 2009 در 10:34 ق.ظ.

    امير اقا و بقيه دوستان سلام من پست امير را خواندم نظرات را هم خواندم . نمي دانم چرا بايد هميشه يا اينوري باشيم يا اونوري. من يادمه بچه بودم پدرم با يك شركت آمريكايي كار ميكرد مي گفت خود مسئولين شركت مي گفتند ما با ايراني ها راحت تر كار مي كنيم چون نيازي نيست چندين بار مطلبي را بگوئيم. يادمه پدرم مي گفت بهترين خلبانها و پزشكان دنيا ايراني ها بودند. البته اين منظور نيست كه جاهاي ديگر خوب نيستند بلكه منظور اين است كه استعدادهاي ايراني ها داره از بين ميره

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 10:44 ق.ظ.

      فریبا جان کلّ صحبت من این بود که مدیریت آفتابه ‌ای در تمام دنیا هست و نباید فکر کرد که چون یک کشور پیشرفته هست ، پس مدیریتشان بی‌ نقص هست. از طرفی‌ ما هم بنا به هزاران دلیل در جایگاهی که شایستگی اش را داریم ، قرار نداریم.
      خوش باشی‌

  10. ريحانا said,

    دسامبر 9, 2009 در 12:33 ب.ظ.

    امير جان يه سئوال ديگه!
    همسر من در هنگام تحصيل مقطع كارشناسي همزمان دو سال به صورت پاره وقت و یک سال تمام وقت در آموزشگاه تدريس مي كرده (يعني بعد از اينكه دوسال از درسش گذشته بوده و مدرك معادل فوق ديپلم داشته) و البته محل كارش در يه شهر ديگه به فاصله يك ساعت از شهر محل تحصيلش بوده! (سابقه بيمه و فيش حقوقي هم نداره!) اينم اضافه كنم كه یک سالی که به صورت تمام وقت در حین تحصیل تدریس هم می کرده، همزمان با مرخصي تحصيلي و تعطيلات تابستان بوده كه ميشه با ارائه ريز نمرات اين ادعا که در اون ماه ها درس و دانش گاه نداشته رو براي افسر ثابت كرد.

    به نظر شما سابقه كار در زمان تحصيل اونم به صورت تمام وقت براشون جاي سئوال نداره؟ و اين سابقه كار رو قبول مي كنن؟
    با توجه به اينكه همسر من به فاصله يك سال بعد از فارغ التحصيلي به خدمت سربازي رفته زمان آزاد زيادي براي كار نداشتن. اگه سابقه هنگام تحصيل رو قبول نكنن امتياز كم مياريم.

    خوشحال ميشم نظر شما يا ديگر دوستاني كه اطلاعات دارن رو بدونم.

    پيشاپيش سپاس

    • امیر said,

      دسامبر 9, 2009 در 3:32 ب.ظ.

      ریحانا جان سابقه کار حین تحصیل ، پاره وقت محسوب میشه و نصف تمام وقت محاسبه میگردد. البته با توجه به اینکه ایشان محل کارشان با محل تحصیلشان فاصله داشته و قبل از فارغ التحصیلی ، ایشان در محیط آموزشی مشغول به کار شدند امکان دارد برای افیسر جای سوال باشد و برای مصاحبه شما را بخواهند. کسر امتیاز را هم باید به طریق دیگری جبران کنید.
      این نظر من بود.
      خوش باشی‌

  11. سارا said,

    دسامبر 9, 2009 در 5:20 ب.ظ.

    سلام امیر جان
    امروز از صبح برای دان لود کردن فرمهای مربوط به تشکیل پرونده فدرال در سایت :
    http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/skilled.asp
    رفتم اما همش این پیغام میاد یعنی چی ؟ کی پس می شه دان لود کرد ؟
    this viewer cannot decrypt this document
    ممنون از راهنماییت

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 12:16 ق.ظ.

      سارا جان من چک کردم ، هیچ مشکلی‌ نداره. دوباره امتحان کن.
      خوش باشی‌

  12. ريحانا said,

    دسامبر 9, 2009 در 6:20 ب.ظ.

    ممنون از راهنماييت.
    ما جمعا بدون حساب امتياز سابقه كار ٥٣ امتياز مياريم.
    با يك سال سابقه تمام وقت ٦٨ امتياز ـ با دو سال ٧٠ و با سه سال ٧٢ امتياز در شرايط فعلي مياريم. به نظر شما بجز دو سال سابقه تمام وقت بعد از فارغ التحصيلي اون يك سال سابقه حين تحصيل رو (همزمان بود با مرخصي تحصيلي و ترم تابستان ه با ارائه ترجمه ريز نمرات قابل اثباته!) ارائه بديم و يا به همون دو سال اكتفا كنيم؟! و جاي سئوالي براي افيسر باقي نذاريم؟

    اوقات به كام

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 12:27 ق.ظ.

      ریحانا جان به اعتقاد من با توجه به اینکه شما با ۲ سال سابقه تمام وقت امتیاز لازم را گرفتید ، جای سوال باقی‌ نگذارید.
      خوش باشی‌

  13. reza1100رضا said,

    دسامبر 9, 2009 در 7:12 ب.ظ.

    اميرجان باور كن از همون زمان كه چه عرض كنم ، از قبلش دنبال مداركش بودم . منتها خوردم به همين مديريتهاي آفتابه اي . البته مقصر هم خودمونيم . بعد از 2 سال اومديم آموزشگاه مداركو بگيريم كه معلوم نيست كجان و مجبور شدن دوباره درخواست صدور بدن.

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 12:29 ق.ظ.

      خوب رضا جان ببینم هدیه کریسمس افیسر کانادا را میتونی‌ به موقع به دستش برسونی یا نه؟
      خوش باشی‌

  14. ستاره said,

    دسامبر 9, 2009 در 7:24 ب.ظ.

    امیر جان منظورشون از کار full time چیه؟ یعنی چند ساعت در روز؟ خب فکر کنم مراکز و ادرات مختلف حتی تو خود کانادا هم همه ساعت کاریشون برابر نباشه…. من همش می ترسم به سابقه کار گیر بدن جون هیچ جا ساعت کارمو ننوشتن فقط نوشتن چند ماه اونجا کار کردم ( همون نامه رو هم لطف بسیار کردن بهم دادن!) ……….البته من 22 ماه سابقه کار واسشون فرستادم که اگه part time هم حسابش کنند فکر نکنم مشکلی پیش بیاد،.البته توی 7 ماهش 2 جا ( صبح و عصر) کار می کردم؛ بنظر شما مشکلی پیش نمیاد؟…………خدایا چرا مدیکال ما نمیاد؟!!!

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 12:35 ق.ظ.

      ستاره جان کار فول تایم یعنی‌ ۸ ساعت در روز ، هفته‌ای ۴۰ ساعت و ماهی‌ ۱۷۶ ساعت. در کانادا هم همین طور هست ، فکر می‌کنم ۳۷.۵ ساعت هفتگی باشه.
      اگر مینوشتند تمام وقت که خوب خیلی‌ بهتر بود اما الان هم چون در حین تحصیل نیست ، تمام وقت محاسبه میکنند.
      ستاره جان باید بیشتر صبور باشید. ماه دسامبر یک ماه بی‌ تحرکی هست.
      خوش باشی‌

  15. سارا said,

    دسامبر 9, 2009 در 7:28 ب.ظ.

    سلام من برگشتم از مشهد.
    راجع به این پست می خوام بگم که درسته که هوش ما بالاتره اما در عوض ذهن ما تو ایران اغلب درگیر حواشی می شه مثلا تصور کن سر صبح سر حال و شاداب می یای بیرون اما تا برسی سر کار دوباره خسته و پژمرده می شی واسه اینکه در مسیر این قدر جریانات پیش میاد که آرامش انسان به هم می ریزه . کلا زندگی ما ایرانیها حاشیه زیاد داره . من به شخصه هروقت به حال خودم گذاشته شدم و کارم را با تمرکز و آرامش انجام دادم موفق شدم خواهر خود من در ایران شاگرد معمولی رو به پایین بود اما الان اونجا جز بچه زرنگهاست اولا مسخرش می کردیم فکر می کردیم خالی می بنده ولی وقتی رفتم و نمراتش رو دیدم خداییش معرکه بود.

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 12:38 ق.ظ.

      رسیدنت به خیر ، خوش گذشت. ما را هم دعا کردی؟؟!!! زعفران من چی‌ شد؟؟!!
      بله درسته. عوامل زیادی دست به دست هم دادند که در جایگاهی که شایستگی اش را داریم ، قرار نگیریم.
      خوش باشی‌

  16. سارا said,

    دسامبر 9, 2009 در 8:31 ب.ظ.

    بالاخره با استفاده از راهنمایی های صادقانه و دلسوانه شما دوستان عزیز تصمیم نهایی رو گرفتیم به روز هستیم و منتظر قدمهای سبز شما…[گل]
    راستی جواب سوالی که در پیغام قبلم نوشته بودم رو خودم فهمیدم برای پاسخش زحمت نکشید ….

  17. Pooya said,

    دسامبر 10, 2009 در 1:47 ق.ظ.

    با سلام

    من یک فیلتر شکن طراحی کردم که به درد کسانی میخوره که از ایران میخواهند سایت شما رو بخونند

    اگر دوست داشتید لینکش رو در سایت تون قرار بدید و من هم لینک شما رو در سایت ام قرار میدیم

    filter shekan, فیلترشکن

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 9:17 ق.ظ.

      ممنونم دوست عزیز
      هر چند چون مطلب من اجتماعی هست فکر نمیکنم نیزی به ف ی ل ت ر شکن داشته باشند.
      خوش باشی‌

  18. مژده said,

    دسامبر 10, 2009 در 8:31 ق.ظ.

    فكر كنم توي ايران يه تفاوت بزرگي كه هست اينه كه اصلاً مديريتي وجود نداره همون مديريت آفتابه ايش هم اگه بود ما كلي خدارو شكر مي‌كرديم… حيف اينهمه نيروي جوون و تحصيلكرده كه هيچ كس سر جاي خودش نيست …. شاد باشي

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 9:32 ق.ظ.

      مژده جان نبود مدیریت با مدیریت آفتابه‌ای دستشان گردن هم هست !!!
      خوش باشی‌

  19. آرمیتا said,

    دسامبر 10, 2009 در 8:47 ق.ظ.

    سلام آقای امیرعزیز، از اونجایی که شما رو بعنوان یه مشاور پر حوصله و با معلومات می دونم خواستم اگه براتون ممکنه به این سوال من جواب بدید من 26 سالمه متاهلم و مدرک لیسانس زمین شناسی دارم .به خاطر رشتم و اینکه عمه هام در کانادا هستن قرار شد من به عنوان سر گروه باشم. با توجه به اینکه امتیازاتمون کلا زیاد نیست احتیاج به آیلتس 7 دارم. زبانم هیچ خوب نیست و در واقع تازه شروعش کردم. حالا سوالم ازتون اینه که آیا به نظرتون درسته که من زودتر اقدام کنم( راستش خیلی می ترسم یهو زمین شناسی از تو لیستشون خارج شه که البته اصلا نمی دونم چقدر این فکرم می تونه درست باشه) یا اینکه یه ذره صبر کنم تا زبانم یه ذره بهتر شه البته الانم تمام وقت دارم زبان می خونم ولی اصلا اعتماد بنفس ندارم. واقعا به نظرتون کدوم کار منتطقی تره؟
    ببخشید انقدر طولانی شد

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 9:44 ق.ظ.

      آرمیتا جان امتیازت را قطعاً خودت محاسبه کردی چون من در مورد سابقه کارت اطلأعی ندارم و نمیدونم چه امتیازی میگیری و همینطور امتیاز همسر. تا به این لحظه هیچ برنامه ای‌ برای تغییر در لیست مشاغل وجود ندارد و اگر هم قرار بر این باشد ، زودتر اطلاع رسانی خواهند کرد. شما اگر همین امروز فرم‌ها را ارسال کنی‌ حداقل ۶ ماه وقت داری برای ارائه آیلتس. پس خودت را بسنج و ببین که در خودت میبینی‌ بعد از ۶ ماه نمره مورد نظرت را بگیری یا نه. ضمنا هر اسکیل آیلتس امتیاز خاص خود را دارد و اصلا اورال ۷ داشتن مهم نیست. به فکر آینده روشنی که در انتظار فرزندانت خواهد بود بیفت ، اعتماد به نفس پیدا خواهی‌ کرد.
      خوش باشی‌

  20. ستاره said,

    دسامبر 10, 2009 در 8:49 ق.ظ.

    سلام امیر جان و ممنون که همیشه اطلاعات کاملی داری و خیال آدمو راحت می کنی….. ساعت کاری ما 180 ساعت در ماه بود ولی خب ننوشتند……. به هر حال ممنون……. راستش دلیل ترس و کمی نا امیدی من اینه که واسه این فامیلمون بعد از 5 ماه هنوز فایل نامبر هم ندادند؛ ایمیل هم جواب ندادند،و پیگیری که کردند دیدند فرمها رسیده و پول هم رسیده اما بانک مربوطه در کانادا گفته همچین چکی وجود داره اما هنوز کسی نیومده ازش پول برداشت کنه! این یعنی که هنوز پاکت این بنده خداها رو باز هم نکردند………. منم می ترسم که لیست مشاغل مورد نیازشون تکمیل باشه و بگن دیگه نمی خوان!

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 9:50 ق.ظ.

      ستاره جان اصلا تعارفی با کسی‌ ندارند که اگر نخواهند رسما اعلام میکنند که کار تعطیله !!!
      در مورد فامیلتان هم اشتباه نکن. پرونده ایشان در حال بررسی‌ هست. زمانی‌ مبلغ مورد نظر برداشت میشود که افیسر مربوطه صلاحیت ایشان را بتونه تائید کنه. بدین معنی‌ که تا وقتی‌ که ایشان مشخص بشود امتیاز حداقل ۶۷ را کسب نکرده ، پول برداشت نمی‌شود. وقتی‌ پول برداشت شد مشخص هست که کسر امتیاز ندارند و پرونده ایشان در این مرحله ریجکت نخواهد شد.
      بیشتر باید صبور بود.
      خوش باشی‌

  21. ريحانا said,

    دسامبر 10, 2009 در 8:50 ق.ظ.

    بازم ممنون.
    امير جان ما از ترس اينكه همسرم توي مهلت ١٢٠ روزه نتونه مدرك آيلتس بگيره جرات نمي كنيم فعلا مدارك بفرستيم و يه ترس ديگه مون هم اينه كه توي چند ماه آينده ليست مشاغل عوض بشه!!
    به توصيه شما و بقييه تصميم گرفتيم بدون وكيل اقدام كنيم و من تقريبا از مراحل ابتدايي و مداركي كه بايد بفرستيم اطلاعات دقيقي ندارم!
    مي توني در اين مورد منو راهنمايي كني؟

    ببخش كه انقدر مزاحم وقتت ميشه.
    به اميد اينكه روزي بتونم جبران كنم!

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 10:06 ق.ظ.

      ریحانا جان من در حد اطلاعات و تجربیاتم هر کمکی‌ بتونم خواهم کرد.
      لیست مشاغل هم برای سال ۲۰۱۰ تمدید شده و فعلا حرفی‌ در مورد تغییرات و یا حذفش نشده است.شما اگر امروز هم مدارک را ارسال کنید ، ۶ ماه وقت دارید برای ارائه آیلتس.
      من یک توصیه به شما بکنم. این لینک هایی که گذشتم مربوط به پست‌های فروردین و اردیبهشت وبلاگ قبلیم هست که لینکش را هم در این وبلاگم گذشتم. یک مطالعه بکن فکر کنم جواب خیلی‌ از سوالاتت را پیدا کنی‌. بعد از اون باز هم در خدمتم.
      http://2khtarampaniz.blogfa.com/post-6.aspx
      http://2khtarampaniz.blogfa.com/post-12.aspx
      http://2khtarampaniz.blogfa.com/post-23.aspx
      http://2khtarampaniz.blogfa.com/post-39.aspx
      خوش باشی‌

  22. سارا said,

    دسامبر 10, 2009 در 10:26 ق.ظ.

    امیر جان
    اگر در فاصله 120 روزی که فرصت هست برای ارائه مدرک آیلتس امتیازم کم باشه
    آیا زمان برای ارسال مجدد مدرک دارم یا خیر؟

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 10:36 ق.ظ.

      سارا جان توصیه اکید شده که کلّ مدارک در یک نوبت ارسال شود اما شما میتونید رسید ثبت نام آیلتس را به همراه یک نامه به سفارت ارسال کنید و اعلام کنید که به محض دریافت مدرک ارسال خواهید نمود. فقط یادتان باشد که اگر آیلتس دیگری داده اید و نمره اش دلچسب نبود نباید بفرستید ، چون بر همان اساس امتیاز شما محاسبه خواهد شد. آن زمانی‌ هم که درخواست می‌کنید نباید زیاد باشد ، حد اکثر ۲۰ روز.
      خوش باشی‌

  23. ريحانا said,

    دسامبر 10, 2009 در 10:42 ق.ظ.

    منم يه وبلاگ درست كردم تا هم بتونم مطالب مورد نياز رو جمع آوري كنم و هم خاطرات مهاجرتم رو جايي ثبت كنم.
    به شما هم لينك دادم. [لبخند]

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 10:45 ق.ظ.

      به دنیای مجازی خوش آمدی.
      خوش باشی‌

  24. سارا said,

    دسامبر 10, 2009 در 11:12 ق.ظ.

    سلام جاتون خالی بود واسه همه دعا کردم .زعفران هم چشم شما تشریف بیارید ایران یک هفته کامل مهمان ما در مشهد هستین به همراه خانواده .
    من بیچاره هنوز منتظرم و هیچ خبری نیست دیگه قرار شد فعلا زندگی مونو راه بندازیم چون چاره ای نداریم

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 11:45 ق.ظ.

      ممنونم سارا جان. کار درستی‌ میکنی‌ که به روال عادی زندگی‌ بازگشتی.
      مشهد؟ گفتی‌ داری میری مشهد و بعد گفتی‌ برگشتی‌؟ مهمان شما مشهد بشیم؟
      انشاالله موفق باشید.
      خوش باشی‌

  25. ريحانا said,

    دسامبر 10, 2009 در 3:49 ب.ظ.

    امير جان يه دوست برام اين پيغام رو گذاشته و من كمي نگران شدم! نظر شما چيه؟

    «من شنیدم که اونا هر موقع بفهمند که ما مدارکی رو جعل کردیم یا دروغی گفتیم یا چیزی رو پنهان و یا بزرگنمایی کردیم می تونن ما رو برگردونن . نمی خوام نگرانت کنم اما بهتره بیشتر بهش فکر کنی . و کاش اینجا چیزی دربارش نمی نوشتی! »

    آخه از كجا مي خوان بفهمن؟ اگه به مدير عامل هم زنگ بزنن اون تائيد ميكنه!!!

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 4:13 ب.ظ.

      ریحانا جان من اصولا با خلاف واقع جلوه دادن مسائل موافق نیستم. ممکن هست این مسائل در حین انجام پروسه در مرحله بک گراند چک رو شود.
      اما پس از دریافت ویزا ، پرونده بسته شده و امکان بازگرداندن شخص وجود ندارد.
      خوش باشی‌

  26. ريحانا said,

    دسامبر 10, 2009 در 4:24 ب.ظ.

    نگرانم…. :((

    اما هيچ راه ديگه ايي هم نداريم.
    اميد به خدا……

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 5:33 ب.ظ.

      نگران نباش ، توکل به خدا. همه چیز درست میشه.
      خوش باشی‌

  27. سارا said,

    دسامبر 10, 2009 در 7:56 ب.ظ.

    سلام امیر جان .شهر خود من مشهده پدر مادرم و همه فامیلام مشهدن خونه اصلی من و همسرم هم تو مشهده اما همسرم مشهدی نیست و ما فعلا در سهر اون زندگی می کنیم.واسه همین گفتم اگه بیای مشهد مهمون مایی فکر کردی تعارف شابدلعظیمی کردم؟
    هر وقت آمدی ایران و زعفران خواستی به من بگو برات بگیرم من هر طور شده دوست دارم زحمات تو رو جبران کنم

    • امیر said,

      دسامبر 10, 2009 در 8:27 ب.ظ.

      نه بابا تعریف شاه عبدل العظیمی‌ چیه. میدونم خیلی‌ لطف داری. حالا گرفتم چی‌ شد !!! من که کاری نکردم برات.
      خوش باشی‌

  28. Azita said,

    دسامبر 11, 2009 در 2:20 ق.ظ.

    سلام امیر جان. فقط می خواستم اضافه کنم که پسر من هم P3 است البته در یک مدرسه بین المللی در مالزی که سیستم انگلیسی داره و از پارسال یاد گرفتن جدول ضرب رو شروع کردند. کلاس دوم که بودند ضرب دو، سه، چهار، پنج و ده رو یاد گرفتن. امسال تا الان ضرب شش، هفت، هشت و نه رو و هم زمان هم تقسیم هاشون رو یاد گرفتن. بعد هم که نوبت یازده و دوازده می شه. برام عجیب و جالب بود که توی خود انگلستان مدارسی باشن که جدول ضرب رو موکول به دبیرستان کنند. ممنون از مطالب همیشه جذابت. شاد و موفق باشی

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 8:42 ق.ظ.

      ممنونم آزیتا جان
      من هم تازه متوجه شدم که سیستم آموزشی‌ کلّ بریتانیا یکسان نیست !!!! اون هم به لطف بهراد عزیز.
      اونهم فکر می‌کنم که بخاطر عدم وجود کتاب باشه و هر معلّمی رفرنس خودش را داره. البته شنیدم که از سال آینده ضرب ۲ را شروع خواهند کرد. اما اصل قضیه به سال آخر دبستان و سال اول دبیرستان موکول میشود.
      خوش باشی‌

  29. ستاره said,

    دسامبر 11, 2009 در 6:30 ق.ظ.

    جالبه. من برعکسشو شنیده بودم یعنی اینکه اولین کاری که پس از باز کردن درب پاکت انجام میشه برداشت پول است!…… خب خدا رو شکر که لیست مشاغل واسه 2010 هم تمدید شد. بازم ممنون. امیر جان بر اساس اطلاعات جدیدتون ( با توجه به کند شدن اخیر) متوسط زمان انتظار برای مدیکال از 6 ماه بیشتر است؟

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 8:48 ق.ظ.

      نه ستاره جان اگر از بانک صادر کننده درفت یا مانی اردر خودتان سوال کنید متوجه میشید که مدتها پس از رسیدن مدارک نقد شده است.
      من فکر نمیکنم که از ۶ ماه بیشتر شود. البته با توجه به یک سری تحقیقاتی‌ که کردم ، باز هم سیل فرم‌های متقاضیان به کانادا سرازیر شده ، حالا در آینده چه اتفاقی‌ بیفته ، من نمیدونم.
      ولی‌ یک احتمال میدم که در فوریه ۲۰۱۰ زمان ۶-۱۲ ماه را اصلاح کنند و بیشتر بشه.
      خوش باشی‌

  30. حمیدم said,

    دسامبر 11, 2009 در 7:56 ق.ظ.

    امیرجان راجع به بک گراند چک اگه اطلاعاتی داری لطفا یه پست بذار. ممنون.

  31. سارا said,

    دسامبر 11, 2009 در 10:48 ق.ظ.

    سلام آقا امیر
    برای سابقه کار آیا سابقه کار حین تحصیل هم به حساب می آید ؟ من چون دانشجوی دانشگاه پیام نور بودم کار در دوران تحصیلم تمام وقت بود چون کلاسها 5 شنبه و جمعه تشکیل می شد . اینو می تونم به اونها تفهیم کنم ؟و دیگه اینکه آیا سابقه غیر مرتبط با رشته اصلی هم به حساب میاد؟
    سوال دیگه من اینه که اگه مجموع امتیازاتم بدون آیلتس 51 باشه من برای آیلتس چه نمره ای باید بگیرم ؟

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 11:18 ق.ظ.

      ببین سارا جان کار در حین تحصیل نیمه وقت محسوب میشه و راحت نیست که تفهیم کنید شما تحصیلتان در تعطیلات آخر هفته بوده. البته بستگی به نظر ویزا افیسر داره.
      شما باید حداقل یک سال سابقه کار مرتبط با ۳۸ شغل داشته باشید. بیشتر از آن مهم نیست که مرتبط نباشه و یا با رشته تحصیلیتان همخوانی نداشته باشه.
      شما باید نمره کامل آیلتس را بگیرید که لیسنینگ ۷.۵ می‌خواهد و بقیه ۶.۵ باشد. (حداقل)
      خوش باشی‌

  32. سارا said,

    دسامبر 11, 2009 در 11:54 ق.ظ.

    یه سوال دیگه که یادم رفت بپرسم اینه که در پر کردن فرمها باید سطح زبانو اینی که الان هستیم بنویسیم یا چیزی که در آینده خواهیم بود
    مثلا من چون امتیازاتم کمه و باید برای آیلتس خیلی زحمت بکشم تصمیم گرفتم برای بالا بردن امتیازاتم کلاس فرانسه رو هم در کنارش برم تا بتونم حداقل 4 امتیاز از زبان فرانسه بگیرم حالا برای پر کردن فرمها چی بنویسم ؟ بنویسم که من دارم کلاس می رم ؟ ووقتی که مدارکو می فرستیم مدرک این چند ماه کلاسی رو که رفتم هم براشون بفرستم ؟
    شرمنده بخاطر این همه سوال

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 12:10 ب.ظ.

      سارا جان برای اونها هیچ جذابیتی نداره که شما کلاس رفتید یا نه ، پس اصلا لزومی نداره که بنویسید.
      در فرم‌ها هر چی‌ می‌نویسید باید بعد ثابت کنید و اگر کم یا زیاد شد باید با یک نامه علت را توضیح دهید. من توصیه می‌کنم که سطح زبان را در حدی بزنید که کسر امتیاز نداشته باشید و تلاش کنید که به آن برسید.
      خوش باشی‌

  33. نجوا said,

    دسامبر 11, 2009 در 12:07 ب.ظ.

    سلام آقا امیر
    خسته نباشید
    من مشکلی داشتم که تصمیم گرفتم با شما مطرح کنم.من یک سال قبل برای مهاجرت از طریق کارکنان ماهر کانادا اقدام کردم و اگوست امسال(اواسط تابستان)مدارکم رو فرستادم ولی هرچی سایت رو چک می کنم هنوز پرونده من آن پروسس نشده.نمی دونم دیر شده یا نه؟برای دمشق هم ایمیل زدم که جوابی ندادند.واقعا نمی دونم چیکار کنم.اگر ممکنه منو راهنمایی بفرمایید

    • امیر said,

      دسامبر 11, 2009 در 12:14 ب.ظ.

      نه نجوا جان هنوز دیر نشده. بین ۴ تا ۶ ماه پس از ارسال مدارک این پراسس خواهید شد. کمی‌ هم پروسه کند شده. ایمیل را هم از طریق خود سایت cic بزنید ، جواب خواهند داد.
      خوش باشی‌

  34. ستاره said,

    دسامبر 12, 2009 در 6:18 ق.ظ.

    ممنون. اگه اینطوری باشه که مدیکال ما کم کم باید بیاد. الان تقریبا 5.5 ماه شده، حالا با حساب اینکه نزدیک ژانویه است فکر کنم تا 1 ماه دیگه باید صبر کنیم. درسته؟

    • امیر said,

      دسامبر 12, 2009 در 10:15 ق.ظ.

      بله انشاالله که خواهد آمد ولی‌ این روز‌ها کسی‌ نباید منتظر چیزی باشه.
      خوش باشی‌


برای ستاره پاسخی بگذارید لغو پاسخ